Ποιος στα μεταπολιτευτικά χρόνια μπορεί να έμεινε απαθής και να μη ψέλλισε ή να μη χειροκρότησε σε συναυλίες το τραγούδι «Του ’παν θα βάλεις το χακί/θα μπεις στην πρώτη τη γραμμή και ήρωας θα γίνεις...»; Ή, πάλι το ίδιο, αλλά αυτό περισσότερο σε πολιτικές συγκεντρώσεις και πορείες διαμαρτυρίας, να πάλλεται συναισθηματικά η ατμόσφαιρα, ακούγοντας στο διαπασών απ’ τα μεγάφωνα το «Ο δρόμος είχε τη δική του ιστορία/κάποιος την έγραψε στον τοίχο με μπογιά./ Ήταν μια λέξη μοναχά ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ/κι έπειτα είπαν πως την έγραψαν παιδιά...»;
Όσο αφορά τον συνθέτη, είναι μάλλον γνωστός. Οι στίχοι μελοποιήθηκαν από τον πρόωρα χαμένο μουσικοσυνθέτη Μάνο Λοΐζο και συγκαταλέγονται στον κύκλο τραγουδιών με τίτλο «Τα τραγούδια του δρόμου». Σε έναν άλλο κύκλο τραγουδιών, «Η πόλη μας», του Λουκιανού Κηλαηδόνη, συναντάμε ένα εξίσου γνωστό και πολυτραγουδισμένο, το «Άσπρη μαύρη η φωτογραφία/είχε ένα χαμόγελο μισό/Στο δεξί πλευρό του η κυρία/και στο στήθος του ένα φυλαχτό./ Μ’ ένα γαρύφαλλο ανοιχτό στο μέρος της καρδιάς/τα σημαδεύουν τα παιδιά τής κάθε γειτονιάς...»
Από μια ηλικία και άνω, αυτή κυρίως που ταυτίζεται με την πολιτική έξαψη της πρώτης μεταπολιτευτικής περιόδου, τα εν λόγω τραγούδια και, ως ένα βαθμό, οι συνθέτες που τα μελοποίησαν ανακαλούνται εύκολα στη μνήμη. Βρίσκεται, όμως, τόσο πρόχειρα και ανακαλείται με την ίδια ευκολία, ή έστω και με μικρότερη, το όνομα του στιχουργού; Μάλλον όχι. Είτε δίκαιο είτε άδικο ο λόγος είναι απλός. Από τη μία η ασυναγώνιστη ακτινοβολία του εκάστοτε τραγουδιστή και από την άλλη το μερίδιο διασημότητας, που μπορεί να απολαμβάνει ο συνθέτης, επισκιάζουν το όνομα του τρίτου σκέλους, δηλαδή του στιχουργού. Έτσι, μέσα από την τριαδικότητα του κάθε τραγουδιού ο στιχουργός βγαίνει πάντα ο πιο αδικημένος. Υπάρχουν, βεβαίως, εξαιρέσεις στιχουργών με αντοχή και σχετική αναγνώριση από ένα ευρύ κοινό, όπως, π.χ. Λευτέρης Παπαδόπουλος, Μάνος Ελευθερίου και ένας-δύο ακόμη. Μόνο που οι εξαιρέσεις δεν ταράζουν ούτε ανατρέπουν την καθιερωμένη εικόνα για τους υπόλοιπους στιχουργούς, που δεν είναι λίγοι. Εάν, μάλιστα, στους ζώντες προσθέσουμε και τους τεθνεώτες, τότε φτάνουν να μετρούν δεκάδες. Ανάμεσα σ’ αυτούς συναντάμε αρκετές περιπτώσεις, των οποίων τους στίχους ψελλίσαμε κάποτε ενθουσιασμένοι και ίσως με νοσταλγία να τους ψελλίζουμε μέχρι σήμερα. Μια τέτοια περίπτωση είναι η Κωστούλα Μητροπούλου (Πειραιάς 1935 - Αθήνα 2004), στην οποία ανήκουν οι τόσο γνωστοί στίχοι, που μνημονεύσαμε πιο πάνω.
Έτσι, όμως, στα ξαφνικά τη θυμηθήκαμε; Καθόλου. Η αδελφή της, Κάτια Μητροπούλου, συγκέντρωσε τους κατά καιρούς μελοποιημένους στίχους της και τους εξέδωσε σε έναν τόμο 360 σελίδων με τίτλο «Τα τραγούδια μου» (εκδόσεις Μοντέρνοι Καιροί, 2009). Εδώ, λοιπόν, καταχωρείται το σύνολο των στίχων που έχουν μελοποιηθεί από γνωστούς συνθέτες. Χρονολογικά, πρώτη στη σειρά τοποθετείται η συμμετοχή της Μητροπούλου με ορισμένους στίχους στον κύκλο τραγουδιών του Μάνου Λοΐζου «Τα τραγούδια του δρόμου», το 1963. Το επόμενο έτος έγραψε το λιμπρέτο «Οδυσσέας και Ναυσικά» σε μουσική Δημήτρη Δραγατάκη. Ακολουθούν μετά οι Χρήστος Λεοντής, Γιάννης Μαρκόπουλος, Λουκιανός Κηλαηδόνης, Χρήστος Νικολόπουλος και Σπύρος Παπαβασιλείου. Στη χορεία των λιγότερο γνωστών συνθετών, με τους οποίους συνεργάστηκε, μπαίνουν οι Ανακρέων Παπαγεωργίου, Γιώργος Αλουπογιάννης, Νίκος Δανίκας, Κώστας Μυλωνάς, Άγγελος Σέμπος και Πάνος Τριανταφυλλίδης. Σ’ αυτήν την ομάδα συνθετών εντάσσεται και ένας αριθμός μελοποιημένων στίχων που ακούστηκαν μόνο σε συναυλίες. Με άλλα λόγια, δεν ευτύχησαν να κυκλοφορήσουν σε δίσκο. Πάντως, ένα μεγάλο ποσοστό, πάνω από το ένα τρίτο του συνόλου των στίχων, είναι μελοποιήσεις από θεατρικά έργα. Πρόκειται, ωστόσο, για ένα στοιχείο που δεν πρέπει να μας ξενίζει, αφού συνυφαίνεται και αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της υπόλοιπης συγγραφικής παρουσίας της Μητροπούλου.
Ευκαιρία, λοιπόν, να υπενθυμίσουμε ότι η Κωστούλα Μητροπούλου μπορεί, φαινομενικά τουλάχιστον, να αδικείται ως στιχουργός, ωστόσο, αυτή η «αδικία» αντισταθμίζεται. Παραμένει γνωστή κυρίως ως πεζογράφος και συγγραφέας θεατρικών έργων. Πρωτοεμφανίζεται με αφηγηματικά κείμενα στη φιλολογική σελίδα της «Βραδυνής» το 1955 (= εποχή που την επιμελείται ο Μπάμπης Κλάρας, μικρότερος αδελφός του Θανάση) και λίγο αργότερα, το 1958, εκδίδει το πρώτο της βιβλίο, τη νουβέλα «Η Χώρα με τους ήλιους». Την ίδια περίοδο, κάπου, δηλαδή, στις αρχές της δεκαετίας του ’60, έκανε ντεμπούτο και ως θεατρική συγγραφέας. Έκτοτε και μέχρι το 2004, ακολούθησε μια πυκνή σειρά πεζών (μυθιστορήματα, διηγήματα, νουβέλες) και θεατρικών έργων. Για την ακρίβεια, έχει εκδώσει συνολικά 47 τίτλους, ενώ μετά θάνατον προστέθηκαν μαζί με «Τα τραγούδια μου» άλλοι δύο. Αθροισμένοι, δηλαδή τελικό σύνολο, μετράμε 49 τίτλους, αριθμός καθόλου ευκαταφρόνητος.
Ολοκληρώνοντας, να σημειώσουμε ότι στις μικρές ελλείψεις του τόμου πρέπει να καταχωρηθεί η απουσία ενημερωτικού προλογικού κειμένου. Επίσης, σε ό,τι αφορά τα επιμέρους, απουσιάζουν οι χρονολογίες μελοποίησης των στίχων και οι πρεμιέρες, όταν πρόκειται για θεατρικά τραγούδια. Πότε, για παράδειγμα, πού και πόσες ακριβώς παραστάσεις μπορεί να έδωσε το χορόδραμα «Οδυσσέας και Αφροδίτη» σε μουσική Δημήτρη Δραγατάκη και μουσική διεύθυνση Αργύρη Κουνάδη; Ούτε, βέβαια, είναι ανάξια υπόμνησης η πληροφορία το πόσους δίσκους μπορεί να έχει αριθμητικά φτάσει «Ο Δρόμος» του Μάνου Λοΐζου ή «Η πόλη μας», του Λουκιανού Κηλαηδόνη ως τη στιγμή της έκδοσης του τόμου. Μπορεί ως πληροφορίες να θεωρούνται δευτερεύουσας σημασίας και αβασάνιστα να χαρακτηρίζονται περιττός φιλολογισμός, έχουν, όμως, κάποια αξία, τουλάχιστον για αυτούς που μελετούν μεθοδικά τον τομέα του ελληνικού τραγουδιού. Ενδέχεται, βεβαίως, αυτές οι επισημάνσεις να εκληφθούν ως σχολαστικισμός σε επουσιώδεις αδυναμίες του τόμου. Δεν αποκλείεται, δηλαδή, να έχουμε πέσει σε μεμψιμοιρία, παραβλέποντας άλλα, πιο ουσιώδη. Εάν τυχόν ισχύει, δικό μας λάθος,
Όσο αφορά τον συνθέτη, είναι μάλλον γνωστός. Οι στίχοι μελοποιήθηκαν από τον πρόωρα χαμένο μουσικοσυνθέτη Μάνο Λοΐζο και συγκαταλέγονται στον κύκλο τραγουδιών με τίτλο «Τα τραγούδια του δρόμου». Σε έναν άλλο κύκλο τραγουδιών, «Η πόλη μας», του Λουκιανού Κηλαηδόνη, συναντάμε ένα εξίσου γνωστό και πολυτραγουδισμένο, το «Άσπρη μαύρη η φωτογραφία/είχε ένα χαμόγελο μισό/Στο δεξί πλευρό του η κυρία/και στο στήθος του ένα φυλαχτό./ Μ’ ένα γαρύφαλλο ανοιχτό στο μέρος της καρδιάς/τα σημαδεύουν τα παιδιά τής κάθε γειτονιάς...»
Από μια ηλικία και άνω, αυτή κυρίως που ταυτίζεται με την πολιτική έξαψη της πρώτης μεταπολιτευτικής περιόδου, τα εν λόγω τραγούδια και, ως ένα βαθμό, οι συνθέτες που τα μελοποίησαν ανακαλούνται εύκολα στη μνήμη. Βρίσκεται, όμως, τόσο πρόχειρα και ανακαλείται με την ίδια ευκολία, ή έστω και με μικρότερη, το όνομα του στιχουργού; Μάλλον όχι. Είτε δίκαιο είτε άδικο ο λόγος είναι απλός. Από τη μία η ασυναγώνιστη ακτινοβολία του εκάστοτε τραγουδιστή και από την άλλη το μερίδιο διασημότητας, που μπορεί να απολαμβάνει ο συνθέτης, επισκιάζουν το όνομα του τρίτου σκέλους, δηλαδή του στιχουργού. Έτσι, μέσα από την τριαδικότητα του κάθε τραγουδιού ο στιχουργός βγαίνει πάντα ο πιο αδικημένος. Υπάρχουν, βεβαίως, εξαιρέσεις στιχουργών με αντοχή και σχετική αναγνώριση από ένα ευρύ κοινό, όπως, π.χ. Λευτέρης Παπαδόπουλος, Μάνος Ελευθερίου και ένας-δύο ακόμη. Μόνο που οι εξαιρέσεις δεν ταράζουν ούτε ανατρέπουν την καθιερωμένη εικόνα για τους υπόλοιπους στιχουργούς, που δεν είναι λίγοι. Εάν, μάλιστα, στους ζώντες προσθέσουμε και τους τεθνεώτες, τότε φτάνουν να μετρούν δεκάδες. Ανάμεσα σ’ αυτούς συναντάμε αρκετές περιπτώσεις, των οποίων τους στίχους ψελλίσαμε κάποτε ενθουσιασμένοι και ίσως με νοσταλγία να τους ψελλίζουμε μέχρι σήμερα. Μια τέτοια περίπτωση είναι η Κωστούλα Μητροπούλου (Πειραιάς 1935 - Αθήνα 2004), στην οποία ανήκουν οι τόσο γνωστοί στίχοι, που μνημονεύσαμε πιο πάνω.
Έτσι, όμως, στα ξαφνικά τη θυμηθήκαμε; Καθόλου. Η αδελφή της, Κάτια Μητροπούλου, συγκέντρωσε τους κατά καιρούς μελοποιημένους στίχους της και τους εξέδωσε σε έναν τόμο 360 σελίδων με τίτλο «Τα τραγούδια μου» (εκδόσεις Μοντέρνοι Καιροί, 2009). Εδώ, λοιπόν, καταχωρείται το σύνολο των στίχων που έχουν μελοποιηθεί από γνωστούς συνθέτες. Χρονολογικά, πρώτη στη σειρά τοποθετείται η συμμετοχή της Μητροπούλου με ορισμένους στίχους στον κύκλο τραγουδιών του Μάνου Λοΐζου «Τα τραγούδια του δρόμου», το 1963. Το επόμενο έτος έγραψε το λιμπρέτο «Οδυσσέας και Ναυσικά» σε μουσική Δημήτρη Δραγατάκη. Ακολουθούν μετά οι Χρήστος Λεοντής, Γιάννης Μαρκόπουλος, Λουκιανός Κηλαηδόνης, Χρήστος Νικολόπουλος και Σπύρος Παπαβασιλείου. Στη χορεία των λιγότερο γνωστών συνθετών, με τους οποίους συνεργάστηκε, μπαίνουν οι Ανακρέων Παπαγεωργίου, Γιώργος Αλουπογιάννης, Νίκος Δανίκας, Κώστας Μυλωνάς, Άγγελος Σέμπος και Πάνος Τριανταφυλλίδης. Σ’ αυτήν την ομάδα συνθετών εντάσσεται και ένας αριθμός μελοποιημένων στίχων που ακούστηκαν μόνο σε συναυλίες. Με άλλα λόγια, δεν ευτύχησαν να κυκλοφορήσουν σε δίσκο. Πάντως, ένα μεγάλο ποσοστό, πάνω από το ένα τρίτο του συνόλου των στίχων, είναι μελοποιήσεις από θεατρικά έργα. Πρόκειται, ωστόσο, για ένα στοιχείο που δεν πρέπει να μας ξενίζει, αφού συνυφαίνεται και αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της υπόλοιπης συγγραφικής παρουσίας της Μητροπούλου.
Ευκαιρία, λοιπόν, να υπενθυμίσουμε ότι η Κωστούλα Μητροπούλου μπορεί, φαινομενικά τουλάχιστον, να αδικείται ως στιχουργός, ωστόσο, αυτή η «αδικία» αντισταθμίζεται. Παραμένει γνωστή κυρίως ως πεζογράφος και συγγραφέας θεατρικών έργων. Πρωτοεμφανίζεται με αφηγηματικά κείμενα στη φιλολογική σελίδα της «Βραδυνής» το 1955 (= εποχή που την επιμελείται ο Μπάμπης Κλάρας, μικρότερος αδελφός του Θανάση) και λίγο αργότερα, το 1958, εκδίδει το πρώτο της βιβλίο, τη νουβέλα «Η Χώρα με τους ήλιους». Την ίδια περίοδο, κάπου, δηλαδή, στις αρχές της δεκαετίας του ’60, έκανε ντεμπούτο και ως θεατρική συγγραφέας. Έκτοτε και μέχρι το 2004, ακολούθησε μια πυκνή σειρά πεζών (μυθιστορήματα, διηγήματα, νουβέλες) και θεατρικών έργων. Για την ακρίβεια, έχει εκδώσει συνολικά 47 τίτλους, ενώ μετά θάνατον προστέθηκαν μαζί με «Τα τραγούδια μου» άλλοι δύο. Αθροισμένοι, δηλαδή τελικό σύνολο, μετράμε 49 τίτλους, αριθμός καθόλου ευκαταφρόνητος.
Ολοκληρώνοντας, να σημειώσουμε ότι στις μικρές ελλείψεις του τόμου πρέπει να καταχωρηθεί η απουσία ενημερωτικού προλογικού κειμένου. Επίσης, σε ό,τι αφορά τα επιμέρους, απουσιάζουν οι χρονολογίες μελοποίησης των στίχων και οι πρεμιέρες, όταν πρόκειται για θεατρικά τραγούδια. Πότε, για παράδειγμα, πού και πόσες ακριβώς παραστάσεις μπορεί να έδωσε το χορόδραμα «Οδυσσέας και Αφροδίτη» σε μουσική Δημήτρη Δραγατάκη και μουσική διεύθυνση Αργύρη Κουνάδη; Ούτε, βέβαια, είναι ανάξια υπόμνησης η πληροφορία το πόσους δίσκους μπορεί να έχει αριθμητικά φτάσει «Ο Δρόμος» του Μάνου Λοΐζου ή «Η πόλη μας», του Λουκιανού Κηλαηδόνη ως τη στιγμή της έκδοσης του τόμου. Μπορεί ως πληροφορίες να θεωρούνται δευτερεύουσας σημασίας και αβασάνιστα να χαρακτηρίζονται περιττός φιλολογισμός, έχουν, όμως, κάποια αξία, τουλάχιστον για αυτούς που μελετούν μεθοδικά τον τομέα του ελληνικού τραγουδιού. Ενδέχεται, βεβαίως, αυτές οι επισημάνσεις να εκληφθούν ως σχολαστικισμός σε επουσιώδεις αδυναμίες του τόμου. Δεν αποκλείεται, δηλαδή, να έχουμε πέσει σε μεμψιμοιρία, παραβλέποντας άλλα, πιο ουσιώδη. Εάν τυχόν ισχύει, δικό μας λάθος,
Πέτρος Καλαβρός
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου