Ο Λευτέρης Παπαλεοντίου προσθέτει στο ελληνικό ποιητικό πάνθεον έναν “ιδανικό αυτόχειρα”, τον οποίο και μας συστήνει, παρότι πέθανε νωρίς, ως αυθεντικό “μετασυμβολιστή” ποιητή του κυπριακού μεσοπολέμου. Πρόκειται για τον Ελευθέριο (ή και Τάκη) Ζαχαριάδη, που πρόλαβε να παρουσιαστεί και στα ελλαδικά γράμματα με το ψευδώνυμο Λάζαρος Λεμέσης, δηλωτικό της γενέτειράς του, Λεμεσού. Πιο συγκεκριμένα, δημοσίευσε με αυτό το ψευδώνυμο, το 1938, τρία ποιήματα στο αθηναϊκό περιοδικό «Νεοελληνικά Γράμματα».
Ο Ζαχαριάδης αυτοκτόνησε το 1943, προτού ακόμη συμπληρώσει τα είκοσι πέντε, κατά έναν πρωτότυπο τρόπο, που αποκαλύπτει την ρομαντική του ιδιοσυγκρασία. Ο αυτοχειριασμός του δείχνει εμπνευσμένος από τον Περικλή Γιαννόπουλο και τη δική του ηρωϊκή έξοδο από τη ζωή. Μόνο που εκείνος είχε συμπληρώσει τα σαράντα. Ο πατρινός λόγιος είχε επιλέξει το μεσημέρι της 10ης Απριλίου του 1910, μια βροχερή ημέρα, και την ακτή του Σκαραμαγκά. Ο κύπριος ποιητής, μια ημέρα του Φεβρουαρίου (δεν προσδιορίζεται η ημερομηνία, ούτε η συγκεκριμένη ώρα της ημέρας) και την παραλία της γενέθλιας πόλης του. Ευκατάστατος αστός ο Γιαννόπουλος, για τις ανάγκες της αυτοκτονίας του διέθετε άλογο και περίστροφο. Έφιππος όρμησε στη θάλασσα και όταν έφτασε στα βαθιά αυτοπυροβολήθηκε στον κρόταφο. Στη θάλασσα όρμησε και ο Ζαχαριάδης, αλλά αυτός με το ποδήλατό του. Ίσως, όμως, να είχε κατά νου, πόσο είχε βασανιστεί πριν μόλις δεκαπέντε χρόνια ο προσφιλής του ποιητής Καρυωτάκης, που και εκείνος είχε αρχικά επιλέξει τη θάλασσα ως τον ιδανικό τόπο για να εγκαταλείψει τα εγκόσμια. Γι’ αυτό και πήρε τα μέτρα του. Γέμισε τις τσέπες του με πέτρες και δέθηκε στο ποδήλατό του. Και στις τρεις περιπτώσεις υπάρχει η πιθανότητα, στο απονενοημένο διάβημα να συνέβαλε κάποια ερωτική απογοήτευση, επίσης, να έπαιξε ρόλο η ιδιοσυγκρασία των αυτόχειρων. Πάντως, καθοριστικός παράγοντας στάθηκε ο περίγυρός τους. Ειδικά, στην περίπτωση του Καρυωτάκη, η ελλαδική δημοσιοϋπαλληλική νοοτροπία και στου Ζαχαριάδη, οι πιθανώς και ανελαστικοί κανονισμοί της κυπριακής εκπαιδευτικής κοινότητας.
Ανήσυχο χαρακτήρα δείχνουν τον Ζαχαριάδη τα βιογραφικά του στοιχεία. Το 1936 αποφοίτησε από το Γυμνάσιο της Λεμεσού. Τα χρόνια 1936-1940 σπούδασε φιλολογία στο Πανεπιστήμιο των Αθηνών. Έφυγε, όμως, χωρίς να πάρει το δίπλωμά του. Αν και σε αυτό μπορεί να συνέβαλε ο Πόλεμος. Πίσω στην Κύπρο, τον πρώτο χρόνο διορίστηκε στο Αθηναΐδιο Γυμνάσιο της Λεμεσού και τον επόμενο, στην Ανωτέρα Σχολή Λαπήθου, την οποία εγκατέλειψε τον επόμενο χρόνο, που άνοιξε θέση στο Γυμνάσιό του στην Λεμεσό. Είχε, όμως, υπογράψει συμβόλαιο, όπως φαίνεται για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα, με το προηγούμενο σχολείο, το οποίο και τον κυνήγησε δικαστικά. Κι αυτός, υπερβαλλόντως εύθικτος, προτίμησε την οριστική αναχώρηση.
Στα «Τετράδια» δημοσιεύονται σαράντα τρία ποιήματα του Ζαχαριάδη, μαζί με τρεις μεταφραστικές του δοκιμές, όλα γραμμένα μέσα στη δεκαετία 1932-1942. Αποτελούν μια χειρόγραφη ποιητική συλλογή, την οποία είχε ο ίδιος εμπιστευτεί στον συνάδελφο και παλαιό καθηγητή του στο Γυμνάσιο της Λεμεσού Κώστα Πηλαβάκη. Αυτός ήταν και ο πρώτος, που παρουσίασε στα κυπριακά γράμματα τον ποιητή Τάκη Ζαχαριάδη. Ανάμεσα στα σκίτσα του Ζαχαριάδη, που εικονογραφούν τα ποιήματά του, είναι και αυτό του Πηλαβάκη, φτιαγμένο στα γυμνασιακά του χρόνια. Επίσης, σκιτσάρει τον θεολόγο του Γυμνασίου Χρίστο Οικονομίδη και αποφοιτώντας, τον γυμνασιάρχη του, Αργυρό Δρουσιώτη. Τα άλλα σκίτσα πιθανώς να εικονίζουν συνομηλίκους του, όπως αυτό του αμμοχωστιανού ποιητή Πάνου Λεβέντη. Και ακόμη, σκίτσα από κάποια γυναικεία πρόσωπα. Ίσως, η μητέρα του, που θα πρέπει να πέθανε άνοιξη του 1938, η αδελφή του, μπορεί και κάποια αγαπημένη.
Δεν αποκλείεται ορισμένα από τα ποιήματά του να εστάλησαν και σε άλλα αθηναϊκά περιοδικά ή και κυπριακές εφημερίδες. Πάντως, οι επιμελητής του αφιερώματος εντόπισαν μόνο ένα δημοσίευμα διαφορετικού περιεχομένου στο περιοδικό «Πάφος». Τα ποιήματα στα «Τετράδια» δημοσιεύονται σε χρονολογική σειρά, δείχνοντας την εξελικτική πορεία του Ζαχαριάδη στη στιχουργία. Ο Πηλαβάκης διακρίνει επιρροές από τον Λάμπρο Πορφύρα, ίσως και από τον Παλαμά. Ο Παπαλεοντίου τον τοποθετεί στην ποιητική του “μετασυμβολισμού”, όπως αυτή διαμορφώθηκε στον ελληνικό χώρο στη διάρκεια του μεσοπολέμου από τη “γενιά” του Καρυωτάκη. Με αυτήν τη διατύπωση γεφυρώνει το τεύχος των «Τετραδίων» με το κυρίως σώμα του περιοδικού, όπου υπάρχει μικρό αφιέρωμα στον “νεοσυμβολισμό” ή και “μετασυμβολισμό”.
Ο Ζαχαριάδης αυτοκτόνησε το 1943, προτού ακόμη συμπληρώσει τα είκοσι πέντε, κατά έναν πρωτότυπο τρόπο, που αποκαλύπτει την ρομαντική του ιδιοσυγκρασία. Ο αυτοχειριασμός του δείχνει εμπνευσμένος από τον Περικλή Γιαννόπουλο και τη δική του ηρωϊκή έξοδο από τη ζωή. Μόνο που εκείνος είχε συμπληρώσει τα σαράντα. Ο πατρινός λόγιος είχε επιλέξει το μεσημέρι της 10ης Απριλίου του 1910, μια βροχερή ημέρα, και την ακτή του Σκαραμαγκά. Ο κύπριος ποιητής, μια ημέρα του Φεβρουαρίου (δεν προσδιορίζεται η ημερομηνία, ούτε η συγκεκριμένη ώρα της ημέρας) και την παραλία της γενέθλιας πόλης του. Ευκατάστατος αστός ο Γιαννόπουλος, για τις ανάγκες της αυτοκτονίας του διέθετε άλογο και περίστροφο. Έφιππος όρμησε στη θάλασσα και όταν έφτασε στα βαθιά αυτοπυροβολήθηκε στον κρόταφο. Στη θάλασσα όρμησε και ο Ζαχαριάδης, αλλά αυτός με το ποδήλατό του. Ίσως, όμως, να είχε κατά νου, πόσο είχε βασανιστεί πριν μόλις δεκαπέντε χρόνια ο προσφιλής του ποιητής Καρυωτάκης, που και εκείνος είχε αρχικά επιλέξει τη θάλασσα ως τον ιδανικό τόπο για να εγκαταλείψει τα εγκόσμια. Γι’ αυτό και πήρε τα μέτρα του. Γέμισε τις τσέπες του με πέτρες και δέθηκε στο ποδήλατό του. Και στις τρεις περιπτώσεις υπάρχει η πιθανότητα, στο απονενοημένο διάβημα να συνέβαλε κάποια ερωτική απογοήτευση, επίσης, να έπαιξε ρόλο η ιδιοσυγκρασία των αυτόχειρων. Πάντως, καθοριστικός παράγοντας στάθηκε ο περίγυρός τους. Ειδικά, στην περίπτωση του Καρυωτάκη, η ελλαδική δημοσιοϋπαλληλική νοοτροπία και στου Ζαχαριάδη, οι πιθανώς και ανελαστικοί κανονισμοί της κυπριακής εκπαιδευτικής κοινότητας.
Ανήσυχο χαρακτήρα δείχνουν τον Ζαχαριάδη τα βιογραφικά του στοιχεία. Το 1936 αποφοίτησε από το Γυμνάσιο της Λεμεσού. Τα χρόνια 1936-1940 σπούδασε φιλολογία στο Πανεπιστήμιο των Αθηνών. Έφυγε, όμως, χωρίς να πάρει το δίπλωμά του. Αν και σε αυτό μπορεί να συνέβαλε ο Πόλεμος. Πίσω στην Κύπρο, τον πρώτο χρόνο διορίστηκε στο Αθηναΐδιο Γυμνάσιο της Λεμεσού και τον επόμενο, στην Ανωτέρα Σχολή Λαπήθου, την οποία εγκατέλειψε τον επόμενο χρόνο, που άνοιξε θέση στο Γυμνάσιό του στην Λεμεσό. Είχε, όμως, υπογράψει συμβόλαιο, όπως φαίνεται για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα, με το προηγούμενο σχολείο, το οποίο και τον κυνήγησε δικαστικά. Κι αυτός, υπερβαλλόντως εύθικτος, προτίμησε την οριστική αναχώρηση.
Στα «Τετράδια» δημοσιεύονται σαράντα τρία ποιήματα του Ζαχαριάδη, μαζί με τρεις μεταφραστικές του δοκιμές, όλα γραμμένα μέσα στη δεκαετία 1932-1942. Αποτελούν μια χειρόγραφη ποιητική συλλογή, την οποία είχε ο ίδιος εμπιστευτεί στον συνάδελφο και παλαιό καθηγητή του στο Γυμνάσιο της Λεμεσού Κώστα Πηλαβάκη. Αυτός ήταν και ο πρώτος, που παρουσίασε στα κυπριακά γράμματα τον ποιητή Τάκη Ζαχαριάδη. Ανάμεσα στα σκίτσα του Ζαχαριάδη, που εικονογραφούν τα ποιήματά του, είναι και αυτό του Πηλαβάκη, φτιαγμένο στα γυμνασιακά του χρόνια. Επίσης, σκιτσάρει τον θεολόγο του Γυμνασίου Χρίστο Οικονομίδη και αποφοιτώντας, τον γυμνασιάρχη του, Αργυρό Δρουσιώτη. Τα άλλα σκίτσα πιθανώς να εικονίζουν συνομηλίκους του, όπως αυτό του αμμοχωστιανού ποιητή Πάνου Λεβέντη. Και ακόμη, σκίτσα από κάποια γυναικεία πρόσωπα. Ίσως, η μητέρα του, που θα πρέπει να πέθανε άνοιξη του 1938, η αδελφή του, μπορεί και κάποια αγαπημένη.
Δεν αποκλείεται ορισμένα από τα ποιήματά του να εστάλησαν και σε άλλα αθηναϊκά περιοδικά ή και κυπριακές εφημερίδες. Πάντως, οι επιμελητής του αφιερώματος εντόπισαν μόνο ένα δημοσίευμα διαφορετικού περιεχομένου στο περιοδικό «Πάφος». Τα ποιήματα στα «Τετράδια» δημοσιεύονται σε χρονολογική σειρά, δείχνοντας την εξελικτική πορεία του Ζαχαριάδη στη στιχουργία. Ο Πηλαβάκης διακρίνει επιρροές από τον Λάμπρο Πορφύρα, ίσως και από τον Παλαμά. Ο Παπαλεοντίου τον τοποθετεί στην ποιητική του “μετασυμβολισμού”, όπως αυτή διαμορφώθηκε στον ελληνικό χώρο στη διάρκεια του μεσοπολέμου από τη “γενιά” του Καρυωτάκη. Με αυτήν τη διατύπωση γεφυρώνει το τεύχος των «Τετραδίων» με το κυρίως σώμα του περιοδικού, όπου υπάρχει μικρό αφιέρωμα στον “νεοσυμβολισμό” ή και “μετασυμβολισμό”.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου