«Επτανησιακά Φύλλα»
Τόμος ΚΘ, 1-2
Άνοιξη-Καλοκαίρι 2009
Ζάκυνθος
Το καινούριο τεύχος του περιοδικού δεν είναι αφιερωμένο σε ένα θέμα ή κάποιο πρόσωπο αλλά συγκεντρώνει ποικίλη ύλη. Για ακόμη μια φορά, η αρχή γίνεται με Ξενόπουλο. Ο Δ. Ν. Μουσμούτης παρουσιάζει τέσσερις ανέκδοτες επιστολές του από τον Δεκέμβριο του 1930 και την άνοιξη του 1931 προς τον Μιλτιάδη Λιδωρίκη, τότε πρόεδρο της Εταιρείας Ελλήνων Θεατρικών Συγγραφέων. Το καλοκαίρι του 1930, είχε αθλοθετηθεί ανά διετία, από τον φιλότεχνο Αντώνιο Σταθάτο, δραματικός διαγωνισμός προς ενίσχυση της ελληνικής θεατρικής παραγωγής. Ο Ξενόπουλος μαζί με τον Τίμο Μωραϊτίνη είχαν εκλεγεί μέλη της κριτικής επιτροπής από το διοικητικό συμβούλιο της Εταιρείας, που, πέρα από τον πρόεδρο, απαρτιζόταν από τους Κώστα Βελμύρα και Νικόλαο Λάσκαρη. Δεν γνωρίζουμε το σχετικό βιβλίο του Μουσμούτη για τον Σταθάτειο Διαγωνισμό, πάντως, οι επιστολές Ξενόπουλου, που κάπου ξετρύπωσε, δεν στερούνται ενδιαφέροντος. Όπως φαίνεται, ο Ξενόπουλος εργαζόταν για τον διαγωνισμό πυρετωδώς. Μέχρι τον Δεκέμβριο του 1930 είχε διαβάσει και αξιολογήσει 55 έργα, τα οποία υποβάλλονταν με αποκρυμμένο το όνομα του συγγραφέα τους. Με αφορμή το έργο «Ανάμεσα στους Ανθρώπους» του Θεόδωρου Συναδινού, προτείνει μια εύστοχη κατάταξη της επιτυχίας ενός έργου: “Επιτυχία εκτιμήσεως” για εκείνα τα έργα, τα αληθινά ευσυνείδητα και καλογραμμένα, που φθάνουν στο σκοπό τους όχι με πολύ χτυπητά θεατρικά μέσα. “Επιτυχία καταπλήξεως” για εκείνα τα ψεύτικα και νόθα, που επιστρατεύουν χτυπητά θεατρικά μέσα. Και “Επιτυχία αληθινή”, όταν συνδυάζεται η λογοτεχνική αξία με τη θεατρική. Το έργο του Συναδινού το τοποθετούσε στη δεύτερη κατηγορία. Ωστόσο, το έργο απέσπασε το δεύτερο βραβείο. Γι’ αυτό και ο Ξενόπουλος μειοψήφησε και ζήτησε να υπάρξει σχετική αναφορά. Πάντως, το πρώτο βραβείο δόθηκε στον «Αντιφωνητή» του Άγγελου Σημηριώτη κι αυτό χάρις στις πιέσεις που άσκησε ο Ξενόπουλος. Σύμφωνα με τη γνώμη του, μετά την ανάγνωση 85 έργων, αυτό ήταν μακράν το καλύτερο.
Ακολουθούν κι άλλες ανέκδοτες επιστολές. Αυτή τη φορά, από την αλληλογραφία του ιδρυτή του περιοδικού Ντίνου Κονόμου και της Μιμίκας Κρανάκη. Σχεδόν συνομήλικοι, το 1918 γεννημένος ο Κονόμος, το 1922 η Κρανάκη, γνωρίστηκαν στα μέσα της δεκαετίας του 1940, όταν ο Κονόμος ήρθε στην Αθήνα, αποφασισμένος να εκδώσει το περιοδικό του. Τα «Επτανησιακά Γράμματα», όπως προσωρινά το τιτλοφορούσε. Όμως, ο τίτλος ήταν ήδη κατοχυρωμένος σε άλλον. Έτσι, προέκυψαν τα «Επτανησιακά Φύλλα», που ξεκίνησαν το 1945. Τότε, η Κρανάκη, και ως παλιά Διαπλασοπούλα, είχε συστήσει τον Κονόμο στον Ξενόπουλο. Με μια αγκαλιά κόκκινα τριαντάφυλλα είχαν πάει επίσκεψη στον Ζακύνθιο και η Κρανάκη του παρουσίασε “το πατριωτάκι” του, που χρειαζόταν βοήθεια. Οι επιστολές, που δημοσιεύονται στο τεύχος, είναι από την μεταγενέστερη περίοδο, 1976-1980. Θυμίζουμε πως ο Κονόμος πέθανε το 1990 και η Κρανάκη, στο Παρίσι, την περσινή πρωταπριλιά. Ήταν μια διαβολική σύμπτωση, που φαίνεται να έρχεται από το χώρο του μεταφυσικού, αφού πάντα της άρεσαν τα αστεία.
Επίσης, δημοσιεύονται δυο ανέκδοτες επιστολές του ζωγράφου και αγιογράφου Χρήστου Ρουσσέα, από το 1956, προς τις κόρες του, τη ζωγράφο Μαρία Ρουσσέα και τη γνωστή ηθοποιό Τζένη Ρουσσέα. Στο σεισμό του 1953 χάθηκε ένα μεγάλο μέρος του έργου του Ρουσσέα. Το ενδιαφέρον των επιστολών, οπουδήποτε αυτές και να δημοσιεύονται, επαυξάνουν οι υποσελίδιες σημειώσεις. Ευτυχώς, στις αλληλογραφίες που παρουσιάζονται κατά καιρούς στα «Επτανησιακά Φύλλα», είναι εκτενείς και εμπεριστατωμένες. Εδώ, ο Διονύσης Σέρρας, που αναλαμβάνει το σχολιασμό των επιστολών του Ρουσσέα, αναφέρεται εν εκτάσει στην προτομή Σολωμού, που επρόκειτο να στηθεί στο Μεσολόγγι με αφορμή τους εορτασμούς για την εκατονταετηρίδα από το θάνατο του ποιητή. Υποψήφιοι γλύπτες ήταν ο Γεώργιος Γεωργίου και ο Νικόλας (Παυλόπουλος), τον οποίο είχε συστήσει και ο διευθυντής της Σχολής Καλών Τεχνών Μιχάλης Τόμπρος, μέσω του Γιάννη Χατζίνη. Καλοί και φθηνοί οι γλύπτες αλλά η προτομή Σολωμού δεν φιλοτεχνήθηκε.
Τέλος, στο τεύχος δημοσιεύονται δέκα γράμματα του Γιάννη Πομόνη-Τζαγκλαρά προς τον Νιόνιο Μελίτα. Πιστεύουμε πως θα χρειαζόταν εκτενέστερη σύσταση των δυο αλληλογράφων, πέραν της συνηθισμένης παραπομπής του αναγνώστη σε προηγούμενα τεύχη του περιοδικού. Ίσως, αυτές οι επιστολές να έχουν περισσότερο τοπικό ενδιαφέρον. Ωστόσο, παραμένει γενικότερου ενδιαφέροντος το «Γλωσσάριο ιδιωματισμών της αλλοτινής ζακυνθινής ντοπιολαλιάς» του Τζαγκλαρά. Με αυτούς τους ιδιωματισμούς, οι παλιοί Ζακύνθιοι “εποίκιλλαν τον προφορικό κι ενίοτε και τον έντεχνο λόγο τους, και ακόμη αρτίωναν την εκφραστική τους πληρότητα”, όπως χαρακτηριστικά γράφει.
Στο τεύχος δημοσιεύονται, εκτός από τις επιστολές, ποιήματα και κείμενα για διάφορα θέματα. Ανάμεσά τους, αυτό του Διονύση Φλεμοτόμου για «Το Δίπτυχο της εκκλησίας της Αγίας Μαρίνας των Δραγωναίων». Βεβαίως, θα απορήσει ο αναγνώστης τι ενδιαφέρον μπορεί να παρουσιάζει ένα κείμενο για κάποιο συγκεκριμένο δίπτυχο, όταν πολλοί είναι εκείνοι που αγνοούν την εκκλησιαστική σημασία της λέξης. Κι όμως, τα δίπτυχα δεν είναι παρά η επίσημη μορφή, με ζωγραφικές ή και γλυπτές αναπαραστάσεις, που παίρνουν στις εκκλησίες τα γνωστά ψυχοχάρτια υπέρ υγείας ή υπέρ αναπαύσεως των ψυχών, που κι αυτά είθισται να διπλώνονται στα δύο. Μαζί με τις εκκλησίες που κατέρρευσαν στον καταστροφικό σεισμό του 1953, χάθηκαν και πολλά δίπτυχα και μαζί τους οι πολύτιμες μαρτυρίες, που έδιναν για τις παλιές οικογένειες και τα μέλη τους. Ο Φλεμοτόμος περιγράφει ένα από τα λιγοστά σωζόμενα, του 1641. Δίνει πληροφορίες για τις εικόνες, ενώ καταγράφει και αποκρυπτογραφεί τα ονόματα από τα σωζόμενα σπαράγματα. Προηγουμένως, εξηγεί γιατί η Αγία Μαρίνα έχει στη Ζάκυνθο, αλλά και απανταχού στην Ελλάδα, τόσες εκκλησίες προς τιμή της, παραθέτοντας και τα ζακυνθινά έθιμα κατά την ημέρα του εορτασμού της. Το Μαρίνα έρχεται, λέει, από το μαραίνω, καθώς η Αγία μαραίνει τα κακά και τις αρρώστιες. Υπάρχει η πίστη πως μάχεται τους δαίμονες και κάνει καλά τους δαιμονισμένους, που αφθονούν σε όλες τις εποχές.
Τόμος ΚΘ, 1-2
Άνοιξη-Καλοκαίρι 2009
Ζάκυνθος
Το καινούριο τεύχος του περιοδικού δεν είναι αφιερωμένο σε ένα θέμα ή κάποιο πρόσωπο αλλά συγκεντρώνει ποικίλη ύλη. Για ακόμη μια φορά, η αρχή γίνεται με Ξενόπουλο. Ο Δ. Ν. Μουσμούτης παρουσιάζει τέσσερις ανέκδοτες επιστολές του από τον Δεκέμβριο του 1930 και την άνοιξη του 1931 προς τον Μιλτιάδη Λιδωρίκη, τότε πρόεδρο της Εταιρείας Ελλήνων Θεατρικών Συγγραφέων. Το καλοκαίρι του 1930, είχε αθλοθετηθεί ανά διετία, από τον φιλότεχνο Αντώνιο Σταθάτο, δραματικός διαγωνισμός προς ενίσχυση της ελληνικής θεατρικής παραγωγής. Ο Ξενόπουλος μαζί με τον Τίμο Μωραϊτίνη είχαν εκλεγεί μέλη της κριτικής επιτροπής από το διοικητικό συμβούλιο της Εταιρείας, που, πέρα από τον πρόεδρο, απαρτιζόταν από τους Κώστα Βελμύρα και Νικόλαο Λάσκαρη. Δεν γνωρίζουμε το σχετικό βιβλίο του Μουσμούτη για τον Σταθάτειο Διαγωνισμό, πάντως, οι επιστολές Ξενόπουλου, που κάπου ξετρύπωσε, δεν στερούνται ενδιαφέροντος. Όπως φαίνεται, ο Ξενόπουλος εργαζόταν για τον διαγωνισμό πυρετωδώς. Μέχρι τον Δεκέμβριο του 1930 είχε διαβάσει και αξιολογήσει 55 έργα, τα οποία υποβάλλονταν με αποκρυμμένο το όνομα του συγγραφέα τους. Με αφορμή το έργο «Ανάμεσα στους Ανθρώπους» του Θεόδωρου Συναδινού, προτείνει μια εύστοχη κατάταξη της επιτυχίας ενός έργου: “Επιτυχία εκτιμήσεως” για εκείνα τα έργα, τα αληθινά ευσυνείδητα και καλογραμμένα, που φθάνουν στο σκοπό τους όχι με πολύ χτυπητά θεατρικά μέσα. “Επιτυχία καταπλήξεως” για εκείνα τα ψεύτικα και νόθα, που επιστρατεύουν χτυπητά θεατρικά μέσα. Και “Επιτυχία αληθινή”, όταν συνδυάζεται η λογοτεχνική αξία με τη θεατρική. Το έργο του Συναδινού το τοποθετούσε στη δεύτερη κατηγορία. Ωστόσο, το έργο απέσπασε το δεύτερο βραβείο. Γι’ αυτό και ο Ξενόπουλος μειοψήφησε και ζήτησε να υπάρξει σχετική αναφορά. Πάντως, το πρώτο βραβείο δόθηκε στον «Αντιφωνητή» του Άγγελου Σημηριώτη κι αυτό χάρις στις πιέσεις που άσκησε ο Ξενόπουλος. Σύμφωνα με τη γνώμη του, μετά την ανάγνωση 85 έργων, αυτό ήταν μακράν το καλύτερο.
Ακολουθούν κι άλλες ανέκδοτες επιστολές. Αυτή τη φορά, από την αλληλογραφία του ιδρυτή του περιοδικού Ντίνου Κονόμου και της Μιμίκας Κρανάκη. Σχεδόν συνομήλικοι, το 1918 γεννημένος ο Κονόμος, το 1922 η Κρανάκη, γνωρίστηκαν στα μέσα της δεκαετίας του 1940, όταν ο Κονόμος ήρθε στην Αθήνα, αποφασισμένος να εκδώσει το περιοδικό του. Τα «Επτανησιακά Γράμματα», όπως προσωρινά το τιτλοφορούσε. Όμως, ο τίτλος ήταν ήδη κατοχυρωμένος σε άλλον. Έτσι, προέκυψαν τα «Επτανησιακά Φύλλα», που ξεκίνησαν το 1945. Τότε, η Κρανάκη, και ως παλιά Διαπλασοπούλα, είχε συστήσει τον Κονόμο στον Ξενόπουλο. Με μια αγκαλιά κόκκινα τριαντάφυλλα είχαν πάει επίσκεψη στον Ζακύνθιο και η Κρανάκη του παρουσίασε “το πατριωτάκι” του, που χρειαζόταν βοήθεια. Οι επιστολές, που δημοσιεύονται στο τεύχος, είναι από την μεταγενέστερη περίοδο, 1976-1980. Θυμίζουμε πως ο Κονόμος πέθανε το 1990 και η Κρανάκη, στο Παρίσι, την περσινή πρωταπριλιά. Ήταν μια διαβολική σύμπτωση, που φαίνεται να έρχεται από το χώρο του μεταφυσικού, αφού πάντα της άρεσαν τα αστεία.
Επίσης, δημοσιεύονται δυο ανέκδοτες επιστολές του ζωγράφου και αγιογράφου Χρήστου Ρουσσέα, από το 1956, προς τις κόρες του, τη ζωγράφο Μαρία Ρουσσέα και τη γνωστή ηθοποιό Τζένη Ρουσσέα. Στο σεισμό του 1953 χάθηκε ένα μεγάλο μέρος του έργου του Ρουσσέα. Το ενδιαφέρον των επιστολών, οπουδήποτε αυτές και να δημοσιεύονται, επαυξάνουν οι υποσελίδιες σημειώσεις. Ευτυχώς, στις αλληλογραφίες που παρουσιάζονται κατά καιρούς στα «Επτανησιακά Φύλλα», είναι εκτενείς και εμπεριστατωμένες. Εδώ, ο Διονύσης Σέρρας, που αναλαμβάνει το σχολιασμό των επιστολών του Ρουσσέα, αναφέρεται εν εκτάσει στην προτομή Σολωμού, που επρόκειτο να στηθεί στο Μεσολόγγι με αφορμή τους εορτασμούς για την εκατονταετηρίδα από το θάνατο του ποιητή. Υποψήφιοι γλύπτες ήταν ο Γεώργιος Γεωργίου και ο Νικόλας (Παυλόπουλος), τον οποίο είχε συστήσει και ο διευθυντής της Σχολής Καλών Τεχνών Μιχάλης Τόμπρος, μέσω του Γιάννη Χατζίνη. Καλοί και φθηνοί οι γλύπτες αλλά η προτομή Σολωμού δεν φιλοτεχνήθηκε.
Τέλος, στο τεύχος δημοσιεύονται δέκα γράμματα του Γιάννη Πομόνη-Τζαγκλαρά προς τον Νιόνιο Μελίτα. Πιστεύουμε πως θα χρειαζόταν εκτενέστερη σύσταση των δυο αλληλογράφων, πέραν της συνηθισμένης παραπομπής του αναγνώστη σε προηγούμενα τεύχη του περιοδικού. Ίσως, αυτές οι επιστολές να έχουν περισσότερο τοπικό ενδιαφέρον. Ωστόσο, παραμένει γενικότερου ενδιαφέροντος το «Γλωσσάριο ιδιωματισμών της αλλοτινής ζακυνθινής ντοπιολαλιάς» του Τζαγκλαρά. Με αυτούς τους ιδιωματισμούς, οι παλιοί Ζακύνθιοι “εποίκιλλαν τον προφορικό κι ενίοτε και τον έντεχνο λόγο τους, και ακόμη αρτίωναν την εκφραστική τους πληρότητα”, όπως χαρακτηριστικά γράφει.
Στο τεύχος δημοσιεύονται, εκτός από τις επιστολές, ποιήματα και κείμενα για διάφορα θέματα. Ανάμεσά τους, αυτό του Διονύση Φλεμοτόμου για «Το Δίπτυχο της εκκλησίας της Αγίας Μαρίνας των Δραγωναίων». Βεβαίως, θα απορήσει ο αναγνώστης τι ενδιαφέρον μπορεί να παρουσιάζει ένα κείμενο για κάποιο συγκεκριμένο δίπτυχο, όταν πολλοί είναι εκείνοι που αγνοούν την εκκλησιαστική σημασία της λέξης. Κι όμως, τα δίπτυχα δεν είναι παρά η επίσημη μορφή, με ζωγραφικές ή και γλυπτές αναπαραστάσεις, που παίρνουν στις εκκλησίες τα γνωστά ψυχοχάρτια υπέρ υγείας ή υπέρ αναπαύσεως των ψυχών, που κι αυτά είθισται να διπλώνονται στα δύο. Μαζί με τις εκκλησίες που κατέρρευσαν στον καταστροφικό σεισμό του 1953, χάθηκαν και πολλά δίπτυχα και μαζί τους οι πολύτιμες μαρτυρίες, που έδιναν για τις παλιές οικογένειες και τα μέλη τους. Ο Φλεμοτόμος περιγράφει ένα από τα λιγοστά σωζόμενα, του 1641. Δίνει πληροφορίες για τις εικόνες, ενώ καταγράφει και αποκρυπτογραφεί τα ονόματα από τα σωζόμενα σπαράγματα. Προηγουμένως, εξηγεί γιατί η Αγία Μαρίνα έχει στη Ζάκυνθο, αλλά και απανταχού στην Ελλάδα, τόσες εκκλησίες προς τιμή της, παραθέτοντας και τα ζακυνθινά έθιμα κατά την ημέρα του εορτασμού της. Το Μαρίνα έρχεται, λέει, από το μαραίνω, καθώς η Αγία μαραίνει τα κακά και τις αρρώστιες. Υπάρχει η πίστη πως μάχεται τους δαίμονες και κάνει καλά τους δαιμονισμένους, που αφθονούν σε όλες τις εποχές.
Μ. Θεοδοσοπούλου
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου