«O Oscar Wilde ζει!»
Εισαγωγή-Μετάφραση
Νίκος Σταμπάκης
Εκδόσεις Φαρφουλάς
Νοέμβριος 2009
Δεν θα πρέπει να είναι πολλοί οι συγγραφείς, που επιδόθηκαν παραλλήλως και στην πυγμαχία, καθώς οι δυο επιδόσεις δεν θα έλεγε κανείς ότι συγγενεύουν. Ο μόνος, που μας έρχεται στο νου, είναι ο Έρνεστ Χέμινγουεϋ. Οι συγγραφείς είθισται να καταπιάνονται με την ευγενή πάλη των λέξεων και μέσω αυτών να γρονθοκοπούν τους άλλους και την κοινωνία. Κι αυτό, στις περιπτώσεις που εμφανίζουν βίαιο ταμπεραμέντο. Ο Νίκος Σταμπάκης, ποιητής ο ίδιος αλλά όχι πυγμάχος, σύμφωνα τουλάχιστον με το βιογραφικό του, παρουσιάζει ένα συγγραφέα πυγμάχο. Όχι, όμως, ένα μυθιστοριογράφο, αλλά έναν ποιητή, δηλαδή το πιο λεπταίσθητο είδος συγγραφέα. Δεδομένου ότι ο Σταμπάκης είναι ιδρυτικό μέλος της Υπερρεαλιστικής Ομάδας Αθηνών και εντρυφεί στον υπερρεαλισμό, γηγενή και διεθνή, το βιβλίο του γι’ αυτόν τον ποιητή και πυγμάχο μπορεί να γεννήσει, σε όσους δεν έχουν ακούσει το όνομα του Άρθουρ Κραβάν, την υποψία ότι πρόκειται για υπερρεαλιστική επινόηση. Άλλωστε σκιαγραφεί ένα πρόσωπο ιδιαζόντως εκκεντρικό, ενώ ανιστορεί ένα βίο, βραχύ μεν, αλλά γεμάτο περιπέτειες. Παρ’ όλα αυτά, ο Άρθουρ Κραβάν είναι πρόσωπο υπαρκτό, έστω κι αν τα τεκμήρια της παρουσίας του επισκιάζονται και υπερκαλύπτονται από τις συγκεχυμένες και αντικρουόμενες διαδόσεις, καθιστώντας τον μια θρυλική φυσιογνωμία των πρώτων δεκαετιών του 20ου αιώνα.
Το Άρθουρ Κραβάν δεν είναι το πραγματικό του όνομα, αλλά το προεξάρχον ψευδώνυμό του, καθόσον υπήρξε ένας μανιακός της ψευδωνυμίας. Το πραγματικό του όνομα είναι Φαμπιάν Αβενάριους Λόϊντ. Γεννήθηκε στις 22 Μαΐου 1887 στη Λωζάννη και φέρεται ως δευτερότοκος γιος του Άγγλου Ότο Χόλλαντ Λόϊντ, που ήταν κουνιάδος του Όσκαρ Ουάϊλντ. Η συγγένεια του Κραβάν με τον Ουάϊλντ αποτελεί μέρος του θρύλου του. Η σύζυγος του Ουάϊλντ, η Κονστάνς Λόϊντ, ήταν αδελφή του πατέρα του. Σύμφωνα με τα βιογραφικά, που παραθέτει ο Σταμπάκης, οι γονείς του Κραβάν χώρισαν αμέσως μετά τη γέννησή του. Ο Ότο Λόϊντ αδιαφορούσε γι’ αυτόν και ο μεγαλύτερος γιος της οικογένειας, κι αυτός ονομαζόμενος Ότο Λόϊντ, τον θεωρούσε ετεροθαλή αδελφό του. Μάλιστα, προσθέτει την πληροφορία, ότι την ίδια εποχή χώρισε και ο Ουάϊλντ. Ωστόσο, ο βιογράφος του Ουάϊλντ, Ρίτσαρντ Έλλμαν δεν αναφέρει κανένα νόθο γιο, ούτε, όμως, και διαζύγιο. Σύμφωνα με τη βιογραφία του, που μεταφράστηκε πέρυσι και στα ελληνικά (εκδόσεις Πατάκη), ο Ότο Λόϊντ γνώρισε τον Ουάϊλντ στην Οξφόρδη, τα χρόνια των σπουδών τους. Ενώ, την Κονστάνς, ο Ουάϊλντ την γνώρισε αργότερα, μέσω ενός θείου της, που ήταν δικηγόρος της Βασιλικής Αυλής. Παντρεύτηκαν στις 29 Μαΐου 1884 και απέκτησαν δυο γιους, τον ένα μετά τον άλλο: στις 5 Ιουνίου 1885 γεννήθηκε ο Σίριλ, στις 5 Νοεμβρίου 1886 ο Βίβιαν. Ωστόσο, στη συνέχεια, δεν χώρισαν, απλώς αποξενώθηκαν. Στη βιογραφία αναφέρεται ότι ο Ότο θεωρούσε την απομάκρυνσή τους ως ένα κανονικό διαζύγιο. Αργότερα, την εποχή των δικαστικών διώξεων του Ουάϊλντ, η σύζυγός του είχε υποβάλει αγωγή διαζυγίου, την οποία τελικά απέσυρε. Επίσης, από τη βιογραφία τεκμαίρεται ότι ούτε ο Ότο Λόϊντ χώρισε, αφού, το 1891, το ζεύγος παρέθεσε γεύμα στον Ουάϊλντ. Εκτός κι αν πρόκειται για δεύτερη σύζυγο του Ότο, καθώς ο Έλλμαν δεν την αναφέρει ονομαστικά.
Όπως και να έχει, ο Κραβάν, σε ένα από τα γνωστότερα κείμενά του, με τον τίτλο «Ο Όσκαρ Ουάϊλντ ζει!», όπου αφηγείται μια επίσκεψη του φαντάσματος του Ουάϊλντ στο σπίτι του, την νύχτα της 23ης Μαρτίου 1913, τον παρουσιάζει ως πατέρα του. Ο νεκραναστημένος, δεκατρία χρόνια μετά το θάνατό του, Ουάϊλντ, ρωτά νέα για την μητέρα του. Εκεί παρατηρεί: «Αυτή η ερώτηση μου προξένησε μιαν ιδιάζουσα φυσική επίπτωση, καθώς, πολλές φορές, μου είχαν πει μισόλογα σχετικά με τη μυστηριώδη γέννησή μου· και με είχαν διαφωτίσει ελάχιστα, αφήνοντάς με να υποθέσω ότι ίσως ο Όσκαρ Ουάϊλντ να ήταν πατέρας μου. Του αφηγήθηκα όλα όσα ήξερα για εκείνη· προσέθεσα ακόμη κι ότι η κυρία Ουάϊλντ, πριν πεθάνει, την είχε επισκεφθεί, στην Ελβετία. Του μίλησα για τον κύριο Λόϊντ -τον πατέρα μου;- θυμίζοντάς του αυτό που είχε πει ο ίδιος κάποτε για εκείνον: “Είναι ο πλέον επίπεδος άνθρωπος που έχω γνωρίσει ποτέ”. Διαψεύδοντας τις προβλέψεις μου, ο Ουάϊλντ έμοιασε να θλίβεται σ’ αυτήν την ανάμνηση.» Πάντως, η Κονστάνς πέθανε δυο χρόνια πριν τον Ουάϊλντ, το 1898.
Επανερχόμαστε στον Κραβάν, ανηψιό ή νόθο γιο του Ουάϊλντ. Τα παιδικά του χρόνια τα πέρασε στη Λωζάννη, ενώ τα εφηβικά του, μεταξύ Λωζάννης και Μπέρμιγχαμ. Φημολογείται ότι φοίτησε σε αγγλική στρατιωτική ακαδημία, από την οποία αποβλήθηκε κατόπιν ξυλοδαρμού καθηγητή. Στα δεκαεπτά του, έζησε για λίγο στο Βερολίνο. Το 1906 μπάρκαρε, ως θερμαστής, σε φορτηγό πλοίο, με προορισμό την Αυστραλία. Εκεί εγκατέλειψε το πλοίο και εργάστηκε ως υλοτόμος. Χρονολογία σταθμός γι’ αυτόν, στάθηκε το 1909, που εγκαταστάθηκε στο Παρίσι. Ένα πρώτο άρθρο του εντοπίζεται στην αθλητική εφημερίδα «L’ Echo des Sports», το οποίο και υπογράφει με το πραγματικό του όνομα. Το ψευδώνυμο Άρθουρ Κραβάν πρωτοεμφανίστηκε στο περιοδικό του. Το προκλητικό «Maintenant», του οποίου το πρώτο τεύχος κυκλοφόρησε τον Απρίλιο του 1912, με εκδότη τον Άρθουρ Κραβάν. Ορισμένοι υποστηρίζουν ότι το Κραβάν είναι εμπνευσμένο από την ομώνυμη πόλη της Δυτικής Γαλλίας, που τύχαινε να είναι η γενέτειρα της αρραβωνιαστικιάς, που είχε εκείνη την εποχή. Όσο για το Αρθούρος, παραμένει άγνωστο γιατί το επέλεξε. Εκτός αν είχε κατά νου τον θρυλικό βασιλιά Αρθούρο και τους ιππότες του, που, στην περίπτωσή του, συγχωνεύονταν όλοι σε ένα πρόσωπο, το δικό του. Μόνος του γράφει το «Maintenant», υπογράφοντας τα κείμενα με διαφορετικά ψευδώνυμα.
Η ύλη του περιοδικού απαρτίζεται, κατ’ αρχήν, από ποιήματα, που, εκ των υστέρων, οι γάλλοι ντανταϊστές θεώρησαν προδρομικά των δικών τους. Ο Σταμπάκης μεταφράζει το ποίημα «Σφυρίχτρα», που ήταν το πρωτοσέλιδο του πρώτου τεύχους. Ακολουθούν ιδιότυπα πεζά, τα οποία, στα μετέπειτα χρόνια, πολύ εκτίμησαν οι υπερρεαλιστές. Ένα, μάλιστα, από αυτά, υπό τον τίτλο, «Αντρέ Ζιντ», πρωτοσέλιδο του δεύτερου τεύχους, που εκδόθηκε Ιούλιο 1913, το συμπεριέλαβε ο Αντρέ Μπρετόν στην «Ανθολογία του μαύρου χιούμορ», που ολοκλήρωσε το 1940. Σε αυτό ο Κραβάν αφηγείται όσα συνέβησαν κατά την επίσκεψή του στην οικία του Ζιντ, περιγράφοντας γλαφυρά πόσο πολύ, κατά τη φαντασία του, γοήτεψε τον γάλλο συγγραφέα. Πρόκειται για ένα σατιρικό πεζό, που διακωμωδεί τον Ζιντ. Μεταξύ άλλων, σημειώνει: «... Εν όλω, είναι μια ύπαρξη πολύ μικρή. Ο κ. Gide θα πρέπει να ζυγίζει περί τα πενήντα πέντε κιλά, με ύψος περίπου ένα και εξήντα πέντε. Το βάδισμά του δείχνει πεζογράφο, που δεν θα μπορέσει ποτέ να γράψει ούτε ένα στίχο. Με όλα αυτά, ο καλλιτέχνης παρουσιάζει μια όψη ασθενική...». Τότε, ο Ζιντ ήταν 44 ετών. Ένα χρόνο αργότερα, του ανταπέδωσε τα ίσα στο μυθιστόρημά του «Τα Υπόγεια του Βατικανού», πλάθοντας έναν ήρωα εμπνευσμένο από τα δικά του κατορθώματα, τον Λευκάδιο.
Το περιοδικό «Maintenant» κυκλοφόρησε πέντε τεύχη, με τελευταίο το 1915. Ο Σταμπάκης μεταφράζει και δημοσιεύει τα περισσότερα από τα κείμενα του περιοδικού. Εκτός από τα ανέκδοτα τεκμήρια και τα φανταστικά περιστατικά περί του Όσκαρ Ουάϊλντ και τη σάτιρα για τον Αντρέ Ζιντ, το πιο σκανδαλώδες κείμενο είναι «Η Έκθεση των Ανεξαρτήτων». Δημοσιεύτηκε στο τέταρτο τεύχος του περιοδικού και ο Κραβάν είχε το θράσος να πουλάει το τεύχος έξω από το Σαλόνι των Ανεξαρτήτων, όπου κάθε χρόνο γινόταν η έκθεση των μελών. Σε αυτό δηλώνει εκ προοιμίου, ότι περιφρονεί τη ζωγραφική και ότι προτιμά τη φωτογραφία, ενώ, στη συνέχεια, δίκην κριτικής, διασύρει τους ζωγράφους, που εκθέτουν, εμπαίζοντας τους πίνακές τους. Παραδόξως, σε μονομαχία δεν τον καλεί κάποιος από τους θιγόμενους ζωγράφους, αλλά ο Γκυγιώμ Απολλιναίρ, θιασώτης της μοντέρνας ζωγραφικής, που είχε δημοσιεύσει εγκωμιαστική κριτική για την έκθεση. Ο λόγος, όμως, της μονομαχίας ήταν άλλος. Ο Κραβάν τον είχε αποκαλέσει Εβραίο, προσθέτοντας, ωστόσο, ότι δεν είχε καμία προκατάληψη εναντίον του Εβραίων και ότι τους προτιμούσε από τους προτεστάντες. Μήνυση, πάντως, για προσβολή κατέθεσε μόνο η Ρωσίδα Σόνια Τερκ, σύζυγος του φίλου τού Απολλιναίρ, ζωγράφου Ρομπέρ Ντελωναί. Πάντως, οι παράγραφοι, που της αφιερώνει, συνιστούν μια αποθέωση του φαλλοκρατισμού και είναι οι διασκεδαστικότερες του λίβελου. Βεβαίως, το μόνο που δείχνει ο χλευασμός της ζωγραφικής του Ντελωναί, που θεωρείται ο πρώτος αμιγώς ανεικονικός ζωγράφος, είναι η άγνοια του Κραβάν σε θέματα μοντέρνας τέχνης. Πάντως, ο ίδιος ζωγράφιζε και κυρίως, σκιτσάριζε, υπογράφοντας τα δημοσιευμένα στο περιοδικό σκίτσα με διάφορα ψευδώνυμα.
Του ποιητή, όμως, και του λιβελογράφου Κραβάν προηγήθηκε ο πυγμάχος. Είναι με αυτήν την ιδιότητα που έμελλε να αναγραφεί και στις ελληνικές εφημερίδες. Εν μέσω των ειδήσεων από το πολεμικό μέτωπο της Λιέγης και τις γαλλογερμανικές μάχες, την Κυριακή, 3 Αυγούστου 1914, δημοσιεύεται, στα ψιλά των εφημερίδων, στη στήλη “θέατρα”, η ανακοίνωση για “τον μέγα αγώνα πυγμαχίας του Καναδού Κραβάν μετά του Ολυμπιονίκου Γιώργου Καλαφάτη”, που λαμβάνει χώρα στο Θέατρο Ολύμπια. Εκείνο το χρόνο, ο Κραβάν ταξίδευε εκτός Γαλλίας, σε ουδέτερες, ακόμη, χώρες για να αποφύγει την στράτευση. Τελικά, έφυγε για τις ΗΠΑ, όπου και συνέχισε τον περιπετειώδη βίο του. Εκεί γνώρισε την ποιήτρια Μίνα Λόϊ, την οποία και παντρεύτηκε στο Μεξικό. Μόνο που δεν νοικοκυρεύτηκε, παρόλο που το προσπάθησε, ανοίγοντας σχολή πυγμαχίας. Τα ίχνη του χάθηκαν τον Νοέμβριο του 1918. Το πιθανότερο, πνίγηκε στα ανοικτά του κόλπου του Μεξικού. Λέγεται ότι είχε φύγει με μια βάρκα με πανί. Στα γραπτά του, συχνά αναφερόταν σε μια εντυπωσιακή αυτοκτονία. Την φανταζόταν σαν μια ακόμη παράσταση, κάτι σαν ύστατο χαιρετισμό, στο ύψος ενός μεγάλου “περφόρμερ”. Τον περιγράφουν σαν έναν εντυπωσιακό άντρα, δύο μέτρα ψηλό, που ζύγιζε 125 κιλά. Η Μίνα Λόϊ έγραψε ένα βιβλίο γι’ αυτόν, που ποτέ δεν ολοκλήρωσε. Μόνο κάποια αποσπάσματα δημοσιεύτηκαν. Φέρει, πάντως, τον τίτλο, «Ο Κολοσσός». Σίγουρα, διαφορετικός του “Κολοσσού του Μαρουσιού”, αλλά πολύ πέραν εκείνου εντυπωσιακός. Ο Ράβαν υπήρξε μια εκκεντρική προσωπικότητα, που φαίνεται ότι ενέπνευσε περισσότερο τους μυθιστοριογράφους παρά τους βιογράφους. Πρόσφατα, μεταφράστηκε στα ελληνικά το βιβλίο του Άγγλου Ντέηβιντ Λαίηλ, «Τελευταίος σταθμός Σαλίνα Κρους», γραμμένο σαν ταξιδιωτικό στα ίχνη του Κραβάν. Γι’ αυτό και χρωστάμε χάριτες στο Σταμπάκη για το βιβλίο τεκμηρίων, που εξέδωσε.
Μ. Θεοδοσοπούλου
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου