«Οροπέδιο»
Τεύχος 12
Καλοκαίρι 2012
Φωτογραφία Γιάννη Στυλιανού
Στις πολλές μέχρι σήμερα αφιερωματικές σελίδες για τον Γιάννη Σκαρίμπα έρχονται να προστεθούν και οι ενδιαφέρουσες σελίδες του περιοδικού «Οροπέδιο». Πρόκειται για σχετικά νέο περιοδικό, το οποίο δύσκολα ταξινομείται. Είναι πελοποννήσιο περιοδικό, γενικώς της περιφέρειας, της επαρχίας όπως λέγαμε παλαιότερα, ή αθηναϊκό; Μάλλον μοιρασμένο δείχνει. Ως έδρα δηλώνεται η Αθήνα, αλλά καρδιά του εγχειρήματος φαίνεται να παραμένει η Νεμούτα Φολόης. Όπως και να έχει, ο εκδότης του, ο ποιητής Δημήτρης Κανελλόπουλος, τηρώντας την υπόσχεση, που είχε δώσει στο πρώτο τεύχος, καλοκαίρι 2006, από το οροπέδιο της Φολόης, εξακολουθεί να επισκοπεί “την Ηλεία και όλο τον Μωριά, αλλά και παραπέρα όλη την Ελλάδα”. Μέχρι την Χαλκίδα, “την περιπόθητη πόλη” του Σκαρίμπα. Ετοίμασε έναν αφιερωματικό τόμο, απότοκο μιας “κεραυνοβόλας αγάπης”, που χρονολογείται από τα Χριστούγεννα του 1971, όταν πήρε μια πρώτη γεύση, διαβάζοντας «Το θείο τραγί». Βεβαίως, βιάστηκε λίγο, αφού το επετειακό έτος είναι το 2013, τον Σεπτέμβριο, όταν συμπληρώνονται 120 χρόνια από τη γέννηση του Σκαρίμπα ή και το 2014, Ιανουάριο, που συμπληρώνονται 30 χρόνια από το θάνατό του.
Στο αφιέρωμα, κατά σειρά περιεχομένων, γράφουν: Νίκος Γριπονησιώτης, Συμεών Γρ. Σταμπουλού, Ν. Δ. Τριανταφυλλόπουλος, Δημήτρης Κανελλόπουλος, Σούλα Παπαγεωργοπούλου - Ιωαννίδη, Ηρώ Τσαρνά, Σπύρος Κυριάκης, Κωνσταντίνος Κλ. Μπαϊρακτάρης. Επίσης, δημοσιεύονται οι ομιλίες στην «Εσπερίδα για την ποίηση του Γιάννη Σκαρίμπα», που πραγματοποιήθηκε στο Μέγαρο Μουσικής, στις 16 Ιανουαρίου 2012. Ακόμη, κείμενα των Η. Χ. Παπαδημητρακόπουλου και Κώστα Μίσσιου. Και τέλος, δυο αθησαύριστα κείμενα και ένα ανέκδοτο ποίημα του Σκαρίμπα. Σελίδες πλούσιες σε πληροφορίες. Να προσθέσουμε τρεις παρατηρήσεις, κάτι σαν παροράματα.
Όσο αφορά τα γλωσσικά του Σκαρίμπα, το “αμολάω” ταυτίζεται μόνο ως προς την πρώτη σημασία του με το “μολάω”, όπου το δεύτερο σημαίνει “ιδίως χαλαρώνω παρά τοις ναυτικοίς”, γι’ αυτό και το υιοθετεί ο Σκαρίμπας σε αντικατάσταση του “ντώνω”, ώστε να εναρμονίζεται με τη θαλασσινή εικόνα του τετράστιχου («Τράβα λοιπόν, αφού με πας, τράβα ζωή-καράβι, / γύρω θα πέφτει –καταχνιά– του χρόνου η σιωπή, / κι η αγάπη της –φάρος βαθιά– θα σβει μιά και θ’ ανάβει / σαν μια κλωστή που μιά μολάει και μια πάει να κοπεί!...»).
Όσο αφορά τη φράση «Ψυχή βαθιά!», που χρησιμοποιεί ο Σκαρίμπας σε διήγημά του, μάλλον απαιτεί βαθύτερη “ανασκαφή” και συνεπέστερη “καταγραφή” της περιπετειώδους πορείας της, για να μην αναπαράγονται και διαιωνίζονται στρεβλές απόψεις. Όσο για το τραγουδάκι, που παρατίθεται ως τεκμήριο ότι η εν λόγω φράση χρησιμοποιήθηκε στον Εμφύλιο, ανήκει στα νόθα της διαδικτυακής επικράτειας και συμπληρώνεται με ένα τρίτο τετράστιχο: «Αντάρτισσες του ονείρου θυγατέρες / δεν σας τρομάζουν οι σφαίρες / στο χτήνος ορμάτε Ψυχή Βαθιά / για δίκιο, τιμή, λευτεριά.»
Ένα τρίτο παρόραμα εντοπίζεται στο εξαιρετικά ενδιαφέρον φωτογραφικό υλικό, με το οποίο εικονογραφείται το σκαριμπικό αφιέρωμα. Εκεί, οι αποδιδόμενες φωτογραφίες του Σκαρίμπα στον θεσσαλονικιό πεζογράφο Τόλη Καζαντζή είναι μεν από το Αρχείο του, αλλά οι λήψεις έγιναν από τον επιστήθιο φίλο του, τον ερασιτέχνη φωτογράφο Γιάννη Στυλιανού. Διόλου απίθανο, τα αρνητικά να έγιναν κι αυτά στάχτη στην πρόσφατη καταστροφική πυρκαγιά των Αρχείων του Μουσείου Φωτογραφίας Θεσσαλικής.
Οι δυο-τρεις αυτές παρατηρήσεις ας μην εκληφθούν ως μεμψιμοιρία, αλλά ως ενδελεχή ανάγνωση του αφιερωματικού τεύχους. Αυτή η εξήγηση επειδή δεν έχουμε συνηθίσει ακόμη σε άνευ αναγνωστικού αντικρίσματος γενικόλογους σχολιασμούς και επαίνους.
Μ. Θεοδοσοπούλου
Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα "Η Εποχή" στις 4/11/2012.
1 σχόλιο:
Προσεκτική , τρελά ενήμερη όπως πάντα η κ. Θεοδοσοπούλου -φοβάμαι αλλά πιστεύω πως έχει διαβάσει τα πάντα!- με ιδιαίτερη αγάπη στα έντυπα πράγματα (και) της "επαρχίας". Πράγματι κόντευε να μας ξεφύγει πως οι ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΕΣ- οι καλύτερες του Σκαρίμπα- χορευτικές, περιπαχτικές, μάγκισες φωτογραφίες που κοσμούσαν την πρώτη έκδοση του "Μιά μέρα με τον Σκαρίμπα" του μακαρίτη Τόλη Καζαντζή ("Στιγμή") ήταν του Γιάννη Στυλιανού.
Το ιδιαίτερο και μη ταξινομήσιμο περιοδικό για το οποίο γίνεται λόγος είναι έργο χειρών και ψυχής ΕΝΟΣ μόνον ανθρώπου -"one man show" θα λέγαμε στην ταχυφαγική Δύση- του Δημήτρη Κανελλόπουλου που με βάσανον καταφέρνει κάθε φορά να ολοκληρώνει ένα τεύχος. Επομένως τα "παροράματα", οι μικρές αβλεψίες και οι παραλείψεις δεον να συγχωρεθούν μέσα στην τρομερή από μέρους του προσπάθεια και στην πραγματική -σχεδόν ερωτική αγάπη προς τους εκάστοτε τιμωμένους.
Δημοσίευση σχολίου