Μια συνέχεια στα όνειρα δίνει ο Η.Χ.Παπαδημητρακόπουλος, περνώντας στο χώρο της ποίησης. Μνημονεύει τον ποιητή Τάκη Σινόπουλο, που “καθόταν στο γραφείο του μέχρι πολύ αργά... Κι εκεί εισχωρούσαν, αργά και επίμονα, οι φωνές των ενυπνίων –κι εκεί δεχόταν, επί έτη και έτη, τους προσωπικούς του ήσκιους... Εκεί θα συναχθούνε σιγά σιγά όλοι οι του Κάτω Κόσμου, κι εκεί ο Σινόπουλος... θα γράψει το αριστούργημά του”, τον «Νεκρόδειπνο».
Κατά τα άλλα, στο τεύχος δημοσιεύονται τα “πρακτικά της πρώτης Αμφικτυονίας Εταιρειών και Συλλόγων Ιστορίας Ιατρικής και Ηθικής Δεοντολογίας”, από τη συνάντηση στο Ιπποκράτειο Ίδρυμα, στην Κω, 26-29 Μαΐου 2007. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει η πρώτη εισήγηση, με θέμα την απάθεια ως μορφή ψυχοθεραπείας κατά τους βυζαντινούς χρόνους. Συγγραφείς, όπως ο Γεώργιος Παχυμέρης του 13ου αιώνα ή ο Ιωσήφ Καλόθετος, έναν αιώνα αργότερα, υποστηρίζουν πως οι ψυχοθεραπευτές ήταν τότε αρκετά διαδεδομένοι. Σε παραλληλία με τους μετέπειτα φροϋδικούς, το ασυνείδητο το αποκαλούσαν θυμικό, το προσυνειδητό επιθυμητικό και το συνειδητό λογικό. Πίστευαν πως τα πάθη προέρχονται από την επεξεργασία των λογισμών. “Η παθολογική σκέψη χρησιμοποιεί ό,τι φέρνουν οι αισθήσεις στο νου ή επιστρατεύουν την φαντασία και την μνήμη και προσβάλλουν τον άνθρωπο στο σύνολό του.” Δηλαδή, ο λογισμός φέρνει την αμαρτία και το πάθος. Οι Πατέρες, που, όπως φαίνεται, ήταν οι ψυχοθεραπευτές της εποχής, θεωρούσαν πως η θεραπεία γίνεται μόνο μέσω του λόγου. Κατ’ αυτούς, η υγεία της ψυχής είναι συνώνυμη με την απάθεια. “Μέσω της απάθειας ο άνθρωπος ξεπερνάει την ηδονή που συνδέεται με τα πάθη και την μετατρέπει σε ανώτερη πνευματική. Μέσω της απάθειας το εγώ και το υπερεγώ κυριαρχούν έναντι του ασυνειδήτου.” Μια άλλη ψυχοθεραπευτική μέθοδος ήταν και ο ησυχασμός, γνωστή και πριν το χριστιανισμό. Ασκητική τεχνική, κατά την οποία ο νους γυρίζει προς τον εαυτό του και δεν σκορπίζεται μέσω των αισθήσεων προς τα έξω.
Επίσης, στο τεύχος, δημοσιεύονται: Μια “συζήτηση στρογγυλής τράπεζας” για την σπογγαλιεία στο Αιγαίο Πέλαγος, κατά τον 19ο και τις αρχές του 20ου αιώνα. Το θεατρικό έργο του Τάκη Λάππα «Ο Κομπογιαννίτης», συνοδευόμενο από τις πιθανές ετυμολογήσεις της λέξης κομπογιαννίτης. Και ακόμη, ένας εξορκισμός του 18ου αιώνα, που, τότε, αποτελούσε “ιατροσόφιον ωφέλιμον”. Το τεύχος ανοίγει με κείμενο στη μνήμη του κρητικού γιατρού Μανώλη Δετοράκη. Ενώ, αναδημοσιεύεται και μέρος πονήματος του 1882, το οποίο εκείνος είχε επανεκδώσει, με τίτλο, «Εικών υγιεινής πασών των ηλικιών του ανθρώπου». Ο συγγραφέας του είναι κρητικός γιατρός, ονόματι Μ. Π. Περίδης. Αντιγράφουμε τα περί καπνίσματος:
«Πάντες οι καπνίζοντες κατά το μάλλον και ήττον δυσπεπτούσιν, ανορεκτούσι, δυσπνοούσι, πάσχουσι κεφαλαλγίας συχνάς και ζάλας, αδυναμίαν και τρόμον των άκρων, επιρρέπειαν πρός λειποθυμίας, ενίοτε κλόνους των σκελών ή και όλου του σώματος, αιμωδίας πολλαχού, συχνότατα καρδιόκτυπον πολύν και αιφνίδιον και κατά παροξυσμούς, βάρος προκάρδιον, πόνους κατά την ράχιν, κατάρρουν του λάρυγγος, κατάρρους των πνευμόνων χρονίους, αδυναμίαν της οράσεως και της μνήμης. Πάντες δε ούτοι είναι αναφροδιτότεροι των μή καπνιζόντων. Αφού δε η μετρία χρήσις του καπνού βλάπτει τοσούτον, πόσον η κατάχρησις είναι ολεθρία; Ωφελεί δε κατά τι (αν δύναται τις να είπη ότι δηλητήριον δραστήριον και θανατηφόρον ωφελεί) μόνον τούς παχυσάρκους...».
Κατά τα άλλα, στο τεύχος δημοσιεύονται τα “πρακτικά της πρώτης Αμφικτυονίας Εταιρειών και Συλλόγων Ιστορίας Ιατρικής και Ηθικής Δεοντολογίας”, από τη συνάντηση στο Ιπποκράτειο Ίδρυμα, στην Κω, 26-29 Μαΐου 2007. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει η πρώτη εισήγηση, με θέμα την απάθεια ως μορφή ψυχοθεραπείας κατά τους βυζαντινούς χρόνους. Συγγραφείς, όπως ο Γεώργιος Παχυμέρης του 13ου αιώνα ή ο Ιωσήφ Καλόθετος, έναν αιώνα αργότερα, υποστηρίζουν πως οι ψυχοθεραπευτές ήταν τότε αρκετά διαδεδομένοι. Σε παραλληλία με τους μετέπειτα φροϋδικούς, το ασυνείδητο το αποκαλούσαν θυμικό, το προσυνειδητό επιθυμητικό και το συνειδητό λογικό. Πίστευαν πως τα πάθη προέρχονται από την επεξεργασία των λογισμών. “Η παθολογική σκέψη χρησιμοποιεί ό,τι φέρνουν οι αισθήσεις στο νου ή επιστρατεύουν την φαντασία και την μνήμη και προσβάλλουν τον άνθρωπο στο σύνολό του.” Δηλαδή, ο λογισμός φέρνει την αμαρτία και το πάθος. Οι Πατέρες, που, όπως φαίνεται, ήταν οι ψυχοθεραπευτές της εποχής, θεωρούσαν πως η θεραπεία γίνεται μόνο μέσω του λόγου. Κατ’ αυτούς, η υγεία της ψυχής είναι συνώνυμη με την απάθεια. “Μέσω της απάθειας ο άνθρωπος ξεπερνάει την ηδονή που συνδέεται με τα πάθη και την μετατρέπει σε ανώτερη πνευματική. Μέσω της απάθειας το εγώ και το υπερεγώ κυριαρχούν έναντι του ασυνειδήτου.” Μια άλλη ψυχοθεραπευτική μέθοδος ήταν και ο ησυχασμός, γνωστή και πριν το χριστιανισμό. Ασκητική τεχνική, κατά την οποία ο νους γυρίζει προς τον εαυτό του και δεν σκορπίζεται μέσω των αισθήσεων προς τα έξω.
Επίσης, στο τεύχος, δημοσιεύονται: Μια “συζήτηση στρογγυλής τράπεζας” για την σπογγαλιεία στο Αιγαίο Πέλαγος, κατά τον 19ο και τις αρχές του 20ου αιώνα. Το θεατρικό έργο του Τάκη Λάππα «Ο Κομπογιαννίτης», συνοδευόμενο από τις πιθανές ετυμολογήσεις της λέξης κομπογιαννίτης. Και ακόμη, ένας εξορκισμός του 18ου αιώνα, που, τότε, αποτελούσε “ιατροσόφιον ωφέλιμον”. Το τεύχος ανοίγει με κείμενο στη μνήμη του κρητικού γιατρού Μανώλη Δετοράκη. Ενώ, αναδημοσιεύεται και μέρος πονήματος του 1882, το οποίο εκείνος είχε επανεκδώσει, με τίτλο, «Εικών υγιεινής πασών των ηλικιών του ανθρώπου». Ο συγγραφέας του είναι κρητικός γιατρός, ονόματι Μ. Π. Περίδης. Αντιγράφουμε τα περί καπνίσματος:
«Πάντες οι καπνίζοντες κατά το μάλλον και ήττον δυσπεπτούσιν, ανορεκτούσι, δυσπνοούσι, πάσχουσι κεφαλαλγίας συχνάς και ζάλας, αδυναμίαν και τρόμον των άκρων, επιρρέπειαν πρός λειποθυμίας, ενίοτε κλόνους των σκελών ή και όλου του σώματος, αιμωδίας πολλαχού, συχνότατα καρδιόκτυπον πολύν και αιφνίδιον και κατά παροξυσμούς, βάρος προκάρδιον, πόνους κατά την ράχιν, κατάρρουν του λάρυγγος, κατάρρους των πνευμόνων χρονίους, αδυναμίαν της οράσεως και της μνήμης. Πάντες δε ούτοι είναι αναφροδιτότεροι των μή καπνιζόντων. Αφού δε η μετρία χρήσις του καπνού βλάπτει τοσούτον, πόσον η κατάχρησις είναι ολεθρία; Ωφελεί δε κατά τι (αν δύναται τις να είπη ότι δηλητήριον δραστήριον και θανατηφόρον ωφελεί) μόνον τούς παχυσάρκους...».
Μ.Θ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου