«Βιβλιοαμφιάστης»
Τόμος 3
Έκδοση της Ελληνικής
Εταιρείας Βιβλιοδεσίας
Αθήνα 2008
Για άλλη μιά φορά, ο λόγος έρχεται στα όνειρα και τα ονείρατα ενυπνιαζομένων αλλά και γρηγορούντων. Πρόσφατα, είχαμε αναφερθεί στο «Ενύπνιον» του Λουκιανού και σε ένα άλλο όνειρο, το οποίο γράφτηκε με την ίδια αφηγηματική στρατηγική, το «Όνειρον», που προτάσσεται στα «Λυρικά» του Αθανασίου Χριστόπουλου και το οποίο, το πιθανότερο, το έγραψε ο λόγιος και αγωνιστής του 1821, Στέφανος Κανέλλος. Σήμερα, επανερχόμαστε στα ενύπνια των βιβλίων, με αφορμή το κείμενο του Γιώργου Θ. Καλόφωνου, «Το όνειρο στο βιβλίο και το βιβλίο στο όνειρο». Τεράστιο όσο και ενδιαφέρον το θέμα, ούτε καν ακροθιγώς δεν θα μπορούσε να καλυφθεί σε ένα κείμενο λίγων σελίδων. Βυζαντινολόγος, όμως, ο μελετητής, έχει κατά νου, ειδικότερα, το όνειρο στο Βυζάντιο, για το οποίο όλα όσα γνωρίζουμε, τα γνωρίζουμε μέσα από βιβλία, όπως παρατηρεί εισαγωγικά. Γενική η απόφανσή του, ισχύει και για το όνειρο στην ελληνική αρχαιότητα ή και στους ρωμαϊκούς χρόνους. Αφού δεν είναι μόνο η βυζαντινή γραμματεία διάσπαρτη από καταγραφές ονείρων, αλλά και τα ομηρικά έπη και οι αρχαίοι τραγικοί μέχρι τα ελληνιστικά μυθιστορήματα. Εκείνο, που φαίνεται να αλλάζει, από περίοδο σε περίοδο, είναι η προφητική αξία που αποδιδόταν στα όνειρα. Την εποχή του βυζαντινού χρονογράφου Ιωάννη Μαλάλα, στον οποίο αναφέρεται, για δεύτερη φορά, ο Καλόφωνος, δηλαδή κατά τον 6ο μ.Χ. αιώνα, στην περιοχή της Αντιόχειας, όπου και έγραψε τα δεκαοκτώ βιβλία της Χρονογραφίας του, το όνειρο είχε μεγάλο συμβολικό βάρος. Όπως, όμως, δείχνει ο μελετητής, με δυο άλλα παραδείγματα από τα κατοπινά χρόνια, η αξία του ονείρου εξαρτάται και από τον ενυπνιαζόμενο. Για παράδειγμα, ο Μιχαήλ Εφέσιος, άνθρωπος πρακτικός, όπως δηλώνει και η ενασχόλησή του με τον Αριστοτέλη, του οποίου υπήρξε ένας από τους παραγωγικότερους σχολιαστές, δεν θα έδινε ποτέ ιδιαίτερη σημασία σε ένα όνειρο. Γι΄αυτό και στο βιβλίο του, «Περί ονείρων του Αριστοτέλη», εξηγεί πως τα όνειρα επηρεάζονται από τις επιθυμίες μας. Ενώ, ο Νεόφυτος ο Έγκλειστος, παρόλο που έζησε δυο αιώνες μετά τον Εφέσιο, στον 12ο αιώνα, ύστερα από ένα όνειρο, το οποίο ερμήνευσε ως θεόπνευστο, άρχισε αμέσως να συγγράφει το έργο του, «Ερμηνεία της Εξαημέρου». Αυτός, όμως, ήταν ένας ασκητής, ενώ ο Εφέσιος υπήρξε λόγιος και επιστήμονας.
Το 1991 είχε διοργανωθεί ένας κύκλος διαλέξεων για τις “όψεις” των ονείρων, που συγκεντρώθηκαν και σε βιβλίο. Τώρα, στον τρίτο τόμο της περιοδικής έκδοσης για την ελληνική βιβλιοδεσία, τον «Βιβλιοαμφιάστη», στον οποίο δημοσιεύονται τα πρακτικά διεθνούς συνεδρίου, που έγινε στην Αθήνα, στις 13-16 Οκτωβρίου 2005, με θέμα, «Το βιβλίο στο Βυζάντιο. Βυζαντινή και μεταβυζαντινή βιβλιοδεσία», βρέθηκε χώρος και για το όνειρο, αν και σαφώς εκτός θέματος, καθώς οι συνολικά είκοσι έξι ομιλίες επικεντρώνονται στη βιβλιοδεσία ή, με την ορολογία παλαιότερων εποχών, στις σταχώσεις.
Βεβαίως, κάποιος ρομαντικός θα μπορούσε να ισχυριστεί πως μόνο χάρις σε θεόπνευστα όνειρα εύρισκαν οι βιβλιοδέτες ή και σταχωτές, οι οποίοι ενίοτε αποκαλούνταν επί το επισημότερον και βιβλιοαμφιάστες, την υπομονή που απαιτούσε η δουλειά τους. “Εκτός από την κλωστή για να ράψει, την κόλλα για να κολλήσει, το δέρμα για να επενδύσει” και τα παλαιά χειρόγραφα, ανακυκλωμένα και συμπιεσμένα, για χαρτόνι, στη θέση του σημερινού πολτού, ο σταχωτής χρειαζόταν και όνειρο. Οπότε οι σταχώσεις δεν είναι μόνο “αποθέτες ιστορικού υλικού”, όπως δείχνει στο εξαιρετικού ενδιαφέροντος κείμενό του ο Δημήτρης Αποστολόπουλος, αλλά και αποθέτες οραμάτων. Μόνο που αυτά τα τελευταία δεν τα ανακαλύπτεις ξυλώνοντας τη στάχωση σπάνιων αντιτύπων, όπως κάνει ο φιλοπερίεργος μελετητής, αλλά σπουδάζοντας τις βιογραφίες των ανθρώπων. Ποιών ανθρώπων, όμως, όταν οι σταχωτές εκείνων των χρόνων έμεναν λίγο πολύ ανώνυμοι, όπως οι αντιγραφείς ή και οι μεταφραστές.
Και για να επανέλθουμε στο θέμα του Καλόφωνου, το όνειρο στο βιβλίο, αυτό ως θέμα, όσα άρθρα κι αν γραφούν, όσα βιβλία κι αν εκδοθούν, παραμένει ανεξάντλητο, παρόλο που η εποχή μας προσπαθεί να το περιορίσει στα φροϋδικά πλαίσια. Ο συγγραφέας θυμίζει τον μεγάλο εξηγητή των ονείρων του 2ου μ.Χ. αιώνα, τον Αρτεμίδωρο τον Δαλδιανό. Σύμφωνα με τα «Ονειροκριτικά» του, το βιβλίο στον ύπνο σου σημαίνει τη ζωή σου, ίσως, όμως, να πρόκειται και για υπενθύμιση παλαιών πραγμάτων. Αν, επιπροσθέτως, δεις πως τρως βιβλίο, σημαίνει γρήγορο θάνατο. Εκτός κι αν ανήκεις στην εκλεκτή κάστα όσων κερδίζουν το ψωμί τους από τον έντεχνο λόγο και το βιβλίο, οπότε σημαίνει πως κάτι καλό θα σου συμβεί. Η βιβλιοφαγία στο όνειρο οδηγεί στα αποκαλυπτικά και λοιπά χριστιανικά κείμενα, καθώς και στις Απόκρυφες Πράξεις των Αποστόλων. Στον τόμο του «Βιβλιοαμφιάστη», υπάρχει ειδικό κείμενο για την εικονογραφία της βιβλιοφαγίας από την Μάγδα Παρχαρίδου-Αναγνώστου.
Ένα ειδικότερο θέμα είναι το όνειρο στο μυθιστόρημα, ξεκινώντας από τα υποβλητικά σε παραστατικότητα όνειρα του Χαρίτωνα, του Ηλιόδωρου ή και του Αχιλλέα Τάτιου και φθάνοντας μέχρι τον Παπαδιαμάντη, τον Ν.Γ.Πεντζίκη ή ακόμη, και μέχρι τους σημερινούς συγγραφείς. Λ.χ., στο μυθιστόρημα του Τάτιου «Τα κατά Λευκίππην και Κλειτοφώντα», ο Κλειτοφών βλέπει ένα όνειρο, όπου είναι ενωμένος μέχρις ομφαλού με το σώμα μιας κόρης, ενώ ο αφηγητής του Πεντζίκη, στο «Μυθιστόρημα της κυρίας Έρσης», είναι μέχρις ομφαλού μεταμορφωμένος σε φιδόχορτο. Τα ποικίλα προμηνύματα, που επιστράτευαν τα ελληνιστικά μυθιστορήματα για να προωθήσουν την υπόθεση, όπως χρησμοί, οιωνοί, όνειρα, όλα πέρασαν σε αχρηστία, εκτός από τα όνειρα, που διασώθηκαν μέχρι σήμερα, ανεξάρτητα αν ο Αρτεμίδωρος ως ερμηνευτής έσβησε, για να κυριαρχήσει η ψυχαναλυτική ερμηνεία. Η βασική, όμως, διαφορά βρίσκεται στους αφηγηματικούς τρόπους, με τους οποίους αποδίδεται ένα όνειρο. Όσο περνάει ο καιρός, οι μυθιστοριογράφοι παραθέτουν τα όνειρα όπως και τα πραγματικά συμβάντα· στρογγυλεμένα και εξορθολογισμένα. Υπολείπονται πολλά ακόμη, για μια άλλη ίσως φορά.
Τόμος 3
Έκδοση της Ελληνικής
Εταιρείας Βιβλιοδεσίας
Αθήνα 2008
Για άλλη μιά φορά, ο λόγος έρχεται στα όνειρα και τα ονείρατα ενυπνιαζομένων αλλά και γρηγορούντων. Πρόσφατα, είχαμε αναφερθεί στο «Ενύπνιον» του Λουκιανού και σε ένα άλλο όνειρο, το οποίο γράφτηκε με την ίδια αφηγηματική στρατηγική, το «Όνειρον», που προτάσσεται στα «Λυρικά» του Αθανασίου Χριστόπουλου και το οποίο, το πιθανότερο, το έγραψε ο λόγιος και αγωνιστής του 1821, Στέφανος Κανέλλος. Σήμερα, επανερχόμαστε στα ενύπνια των βιβλίων, με αφορμή το κείμενο του Γιώργου Θ. Καλόφωνου, «Το όνειρο στο βιβλίο και το βιβλίο στο όνειρο». Τεράστιο όσο και ενδιαφέρον το θέμα, ούτε καν ακροθιγώς δεν θα μπορούσε να καλυφθεί σε ένα κείμενο λίγων σελίδων. Βυζαντινολόγος, όμως, ο μελετητής, έχει κατά νου, ειδικότερα, το όνειρο στο Βυζάντιο, για το οποίο όλα όσα γνωρίζουμε, τα γνωρίζουμε μέσα από βιβλία, όπως παρατηρεί εισαγωγικά. Γενική η απόφανσή του, ισχύει και για το όνειρο στην ελληνική αρχαιότητα ή και στους ρωμαϊκούς χρόνους. Αφού δεν είναι μόνο η βυζαντινή γραμματεία διάσπαρτη από καταγραφές ονείρων, αλλά και τα ομηρικά έπη και οι αρχαίοι τραγικοί μέχρι τα ελληνιστικά μυθιστορήματα. Εκείνο, που φαίνεται να αλλάζει, από περίοδο σε περίοδο, είναι η προφητική αξία που αποδιδόταν στα όνειρα. Την εποχή του βυζαντινού χρονογράφου Ιωάννη Μαλάλα, στον οποίο αναφέρεται, για δεύτερη φορά, ο Καλόφωνος, δηλαδή κατά τον 6ο μ.Χ. αιώνα, στην περιοχή της Αντιόχειας, όπου και έγραψε τα δεκαοκτώ βιβλία της Χρονογραφίας του, το όνειρο είχε μεγάλο συμβολικό βάρος. Όπως, όμως, δείχνει ο μελετητής, με δυο άλλα παραδείγματα από τα κατοπινά χρόνια, η αξία του ονείρου εξαρτάται και από τον ενυπνιαζόμενο. Για παράδειγμα, ο Μιχαήλ Εφέσιος, άνθρωπος πρακτικός, όπως δηλώνει και η ενασχόλησή του με τον Αριστοτέλη, του οποίου υπήρξε ένας από τους παραγωγικότερους σχολιαστές, δεν θα έδινε ποτέ ιδιαίτερη σημασία σε ένα όνειρο. Γι΄αυτό και στο βιβλίο του, «Περί ονείρων του Αριστοτέλη», εξηγεί πως τα όνειρα επηρεάζονται από τις επιθυμίες μας. Ενώ, ο Νεόφυτος ο Έγκλειστος, παρόλο που έζησε δυο αιώνες μετά τον Εφέσιο, στον 12ο αιώνα, ύστερα από ένα όνειρο, το οποίο ερμήνευσε ως θεόπνευστο, άρχισε αμέσως να συγγράφει το έργο του, «Ερμηνεία της Εξαημέρου». Αυτός, όμως, ήταν ένας ασκητής, ενώ ο Εφέσιος υπήρξε λόγιος και επιστήμονας.
Το 1991 είχε διοργανωθεί ένας κύκλος διαλέξεων για τις “όψεις” των ονείρων, που συγκεντρώθηκαν και σε βιβλίο. Τώρα, στον τρίτο τόμο της περιοδικής έκδοσης για την ελληνική βιβλιοδεσία, τον «Βιβλιοαμφιάστη», στον οποίο δημοσιεύονται τα πρακτικά διεθνούς συνεδρίου, που έγινε στην Αθήνα, στις 13-16 Οκτωβρίου 2005, με θέμα, «Το βιβλίο στο Βυζάντιο. Βυζαντινή και μεταβυζαντινή βιβλιοδεσία», βρέθηκε χώρος και για το όνειρο, αν και σαφώς εκτός θέματος, καθώς οι συνολικά είκοσι έξι ομιλίες επικεντρώνονται στη βιβλιοδεσία ή, με την ορολογία παλαιότερων εποχών, στις σταχώσεις.
Βεβαίως, κάποιος ρομαντικός θα μπορούσε να ισχυριστεί πως μόνο χάρις σε θεόπνευστα όνειρα εύρισκαν οι βιβλιοδέτες ή και σταχωτές, οι οποίοι ενίοτε αποκαλούνταν επί το επισημότερον και βιβλιοαμφιάστες, την υπομονή που απαιτούσε η δουλειά τους. “Εκτός από την κλωστή για να ράψει, την κόλλα για να κολλήσει, το δέρμα για να επενδύσει” και τα παλαιά χειρόγραφα, ανακυκλωμένα και συμπιεσμένα, για χαρτόνι, στη θέση του σημερινού πολτού, ο σταχωτής χρειαζόταν και όνειρο. Οπότε οι σταχώσεις δεν είναι μόνο “αποθέτες ιστορικού υλικού”, όπως δείχνει στο εξαιρετικού ενδιαφέροντος κείμενό του ο Δημήτρης Αποστολόπουλος, αλλά και αποθέτες οραμάτων. Μόνο που αυτά τα τελευταία δεν τα ανακαλύπτεις ξυλώνοντας τη στάχωση σπάνιων αντιτύπων, όπως κάνει ο φιλοπερίεργος μελετητής, αλλά σπουδάζοντας τις βιογραφίες των ανθρώπων. Ποιών ανθρώπων, όμως, όταν οι σταχωτές εκείνων των χρόνων έμεναν λίγο πολύ ανώνυμοι, όπως οι αντιγραφείς ή και οι μεταφραστές.
Και για να επανέλθουμε στο θέμα του Καλόφωνου, το όνειρο στο βιβλίο, αυτό ως θέμα, όσα άρθρα κι αν γραφούν, όσα βιβλία κι αν εκδοθούν, παραμένει ανεξάντλητο, παρόλο που η εποχή μας προσπαθεί να το περιορίσει στα φροϋδικά πλαίσια. Ο συγγραφέας θυμίζει τον μεγάλο εξηγητή των ονείρων του 2ου μ.Χ. αιώνα, τον Αρτεμίδωρο τον Δαλδιανό. Σύμφωνα με τα «Ονειροκριτικά» του, το βιβλίο στον ύπνο σου σημαίνει τη ζωή σου, ίσως, όμως, να πρόκειται και για υπενθύμιση παλαιών πραγμάτων. Αν, επιπροσθέτως, δεις πως τρως βιβλίο, σημαίνει γρήγορο θάνατο. Εκτός κι αν ανήκεις στην εκλεκτή κάστα όσων κερδίζουν το ψωμί τους από τον έντεχνο λόγο και το βιβλίο, οπότε σημαίνει πως κάτι καλό θα σου συμβεί. Η βιβλιοφαγία στο όνειρο οδηγεί στα αποκαλυπτικά και λοιπά χριστιανικά κείμενα, καθώς και στις Απόκρυφες Πράξεις των Αποστόλων. Στον τόμο του «Βιβλιοαμφιάστη», υπάρχει ειδικό κείμενο για την εικονογραφία της βιβλιοφαγίας από την Μάγδα Παρχαρίδου-Αναγνώστου.
Ένα ειδικότερο θέμα είναι το όνειρο στο μυθιστόρημα, ξεκινώντας από τα υποβλητικά σε παραστατικότητα όνειρα του Χαρίτωνα, του Ηλιόδωρου ή και του Αχιλλέα Τάτιου και φθάνοντας μέχρι τον Παπαδιαμάντη, τον Ν.Γ.Πεντζίκη ή ακόμη, και μέχρι τους σημερινούς συγγραφείς. Λ.χ., στο μυθιστόρημα του Τάτιου «Τα κατά Λευκίππην και Κλειτοφώντα», ο Κλειτοφών βλέπει ένα όνειρο, όπου είναι ενωμένος μέχρις ομφαλού με το σώμα μιας κόρης, ενώ ο αφηγητής του Πεντζίκη, στο «Μυθιστόρημα της κυρίας Έρσης», είναι μέχρις ομφαλού μεταμορφωμένος σε φιδόχορτο. Τα ποικίλα προμηνύματα, που επιστράτευαν τα ελληνιστικά μυθιστορήματα για να προωθήσουν την υπόθεση, όπως χρησμοί, οιωνοί, όνειρα, όλα πέρασαν σε αχρηστία, εκτός από τα όνειρα, που διασώθηκαν μέχρι σήμερα, ανεξάρτητα αν ο Αρτεμίδωρος ως ερμηνευτής έσβησε, για να κυριαρχήσει η ψυχαναλυτική ερμηνεία. Η βασική, όμως, διαφορά βρίσκεται στους αφηγηματικούς τρόπους, με τους οποίους αποδίδεται ένα όνειρο. Όσο περνάει ο καιρός, οι μυθιστοριογράφοι παραθέτουν τα όνειρα όπως και τα πραγματικά συμβάντα· στρογγυλεμένα και εξορθολογισμένα. Υπολείπονται πολλά ακόμη, για μια άλλη ίσως φορά.
Μ. Θεοδοσοπούλου
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου