Στην χορεία των πόλεων με σοβαρό πολιτιστικό περιοδικό εισέρχεται και η Δράμα, με την εξάμηνη περιοδική έκδοση λόγου και τέχνης «Δίοδος 66100». Εκδότης του περιοδικού φέρεται η Δημοτική Κοινωφελής Επιχείρηση Κοινωνικής Πολιτιστικής και Τουριστικής Ανάπτυξης του Δήμου Δράμας (ΔΕΚΠΟΤΑ). Μάλιστα, ο ταχυδρομικός τομέας της διεύθυνσης της εν λόγω Επιχείρησης συνοδεύει τον κυρίως τίτλο, «Δίοδος». Το περιοδικό θέλει να αποτελέσει ένα πέρασμα στον σύγχρονο κόσμο των γραμμάτων, ει δυνατόν, και των τεχνών, όπως διευκρινίζει ο διευθυντής σύνταξης. Πρόκειται για τον καλό διηγηματογράφο Βασίλη Τσιαμπούση, όχι μόνο Δραμινό, όπως αρκετοί από τους συνεργάτες του πρώτου τεύχους, αλλά και μονίμως εγκαταστημένο στη γενέθλια πόλη του. Επιπροσθέτως, ελπίζει να αποτελέσει το περιοδικό των απανταχού Δραμινών, και όχι μόνο αυτών, και να κρατήσει για πάντα την αθωότητά του και την ανυστεροβουλία των συνεργατών του.
Στο πρώτο τεύχος, δημοσιεύονται ποιήματα, πεζά, δοκίμια και βιβλιοκρισίες. Το ντόπιο δυναμικό εκπροσωπείται επάξια από τον συγγραφέα Δημήτρη Μανθόπουλο, με το διήγημα, «Σερενάτα σε βομβαρδιστικά» από την ανέκδοτη συλλογή του, «Ασκαρδαμυκτί». Ένα από τα καλύτερα διηγήματά του δημοσιεύει ο Κοσμάς Χαρπαντίδης, ετοιμάζοντας τη σοδειά για την επόμενη συλλογή του. Ανάμεσα στους συνεργάτες, πολλοί είναι οι δραμινοί ποιητές. Κάποιοι από αυτούς μπορεί και να παραμένουν κάτοικοι της γενέτειράς τους. Στην ποίηση φαίνεται ότι το έριξε και ο Τσιαμπούσης, ακολουθώντας αντίστροφη πορεία από εκείνη των ομηλίκων του. Ο αρχαιολόγος Νικόλαος Γεωργιάδης παραθέτει τα ετυμολογικά του ονόματος της Δράμας: προέχει η πόλη των νερών, μπορεί όμως να πρόκειται και για μια πόλη με θέα ή, απλώς, για μια μικρή πόλη, χωρίς να αποκλείεται η ονομασία να συνδέεται με δρώμενα της διονυσιακής λατρείας. Στην ενότητα ιστορία εντάσσεται η μαρτυρία του δάσκαλου Δημήτρη Πασχαλίδη, σχετική με το βιβλίο που έγραψε μαζί με τον Τάσο Χατζηαναστασίου, «Τα γεγονότα της Δράμας. Εξέγερση ή προβοκάτσια» (Εκδ. ΔΕΚΠΟΤΑ, Δράμα 2003). Προηγείται βιβλιοκρισία του Χρίστου Ρουμελιωτάκη.
Στο τεύχος δημοσιεύεται ολιγοσέλιδο αφιέρωμα στον σκιτσογράφο, ζωγράφο, χαράκτη, δημοσιογράφο και μελετητή Μίλτη Παρασκευαΐδη. Γεννήθηκε στη Σμύρνη από Μυτιληνιούς γονείς, στις 18 Ιανουαρίου 1911. Στα ελλιπή βιογραφικά στοιχεία να συμπληρώσουμε ότι πέθανε στις 11 Δεκεμβρίου 1999. Επίσης, ότι στην Κατοχή οργανώθηκε στο ΕΑΜ, αναλαμβάνοντας την έκδοση του αντιστασιακού περιοδικού «Λεσβιακά Γράμματα». Για την όλη δράση του διώχθηκε, μένοντας, αρχικά, στην Θάσο και, εν συνεχεία, στην Μακρόνησο ως πολιτικός εξόριστος. Κρατούσε για πολλά χρόνια το αρχαιολογικό ρεπορτάζ στην προδικτατορική «Καθημερινή» και στο περιοδικό «Εικόνες». Έξι σελίδες αφιερώνονται στα σκίτσα του. Σύμφωνα με το σύντομο βιογραφικό που παρατίθεται, ο Παρασκευαΐδης, το ακαδημαϊκό έτος 1948-49, εργάστηκε ως φιλόλογος στο Γυμνάσιο Αρρένων Δράμας. Σε αυτό το σχολικό έτος φιλοτέχνησε και δημοσίευσε σε τοπικές εφημερίδες σκίτσα με τοπία και πορτρέτα καθηγητών και μαθητριών. Επίσης, σκίτσα αναστενάρηδων της Μαυρολεύκης. Ωστόσο, ορισμένα από τα δημοσιευμένα σκίτσα, που προφανώς ανήκουν στα δραμινά, φέρουν χρονολογία 1946. Μήπως, τελικά, η παρουσία του Παρασκευαΐδη στη Δράμα, πριν να οδηγηθεί εξόριστος στη Θάσο, χρειάζεται πιο λεπτομερή διερεύνηση; Στο τεύχος δημοσιεύονται φωτογραφίες της δραμινής φωτογράφου Λίλας Σωτηρίου. Επίσης, αφιερώνονται σελίδες στο θέατρο και δημοσιεύονται κόμικς του Χρήστου Δημητρίου. Ο σχεδιασμός, η εικονογράφηση και η όλη τυποτεχνική εικόνα δεν έχουν να ζηλέψουν τίποτα από ένα αθηναϊκό ή θεσσαλονικιώτικο περιοδικό.
Στο πρώτο τεύχος, δημοσιεύονται ποιήματα, πεζά, δοκίμια και βιβλιοκρισίες. Το ντόπιο δυναμικό εκπροσωπείται επάξια από τον συγγραφέα Δημήτρη Μανθόπουλο, με το διήγημα, «Σερενάτα σε βομβαρδιστικά» από την ανέκδοτη συλλογή του, «Ασκαρδαμυκτί». Ένα από τα καλύτερα διηγήματά του δημοσιεύει ο Κοσμάς Χαρπαντίδης, ετοιμάζοντας τη σοδειά για την επόμενη συλλογή του. Ανάμεσα στους συνεργάτες, πολλοί είναι οι δραμινοί ποιητές. Κάποιοι από αυτούς μπορεί και να παραμένουν κάτοικοι της γενέτειράς τους. Στην ποίηση φαίνεται ότι το έριξε και ο Τσιαμπούσης, ακολουθώντας αντίστροφη πορεία από εκείνη των ομηλίκων του. Ο αρχαιολόγος Νικόλαος Γεωργιάδης παραθέτει τα ετυμολογικά του ονόματος της Δράμας: προέχει η πόλη των νερών, μπορεί όμως να πρόκειται και για μια πόλη με θέα ή, απλώς, για μια μικρή πόλη, χωρίς να αποκλείεται η ονομασία να συνδέεται με δρώμενα της διονυσιακής λατρείας. Στην ενότητα ιστορία εντάσσεται η μαρτυρία του δάσκαλου Δημήτρη Πασχαλίδη, σχετική με το βιβλίο που έγραψε μαζί με τον Τάσο Χατζηαναστασίου, «Τα γεγονότα της Δράμας. Εξέγερση ή προβοκάτσια» (Εκδ. ΔΕΚΠΟΤΑ, Δράμα 2003). Προηγείται βιβλιοκρισία του Χρίστου Ρουμελιωτάκη.
Στο τεύχος δημοσιεύεται ολιγοσέλιδο αφιέρωμα στον σκιτσογράφο, ζωγράφο, χαράκτη, δημοσιογράφο και μελετητή Μίλτη Παρασκευαΐδη. Γεννήθηκε στη Σμύρνη από Μυτιληνιούς γονείς, στις 18 Ιανουαρίου 1911. Στα ελλιπή βιογραφικά στοιχεία να συμπληρώσουμε ότι πέθανε στις 11 Δεκεμβρίου 1999. Επίσης, ότι στην Κατοχή οργανώθηκε στο ΕΑΜ, αναλαμβάνοντας την έκδοση του αντιστασιακού περιοδικού «Λεσβιακά Γράμματα». Για την όλη δράση του διώχθηκε, μένοντας, αρχικά, στην Θάσο και, εν συνεχεία, στην Μακρόνησο ως πολιτικός εξόριστος. Κρατούσε για πολλά χρόνια το αρχαιολογικό ρεπορτάζ στην προδικτατορική «Καθημερινή» και στο περιοδικό «Εικόνες». Έξι σελίδες αφιερώνονται στα σκίτσα του. Σύμφωνα με το σύντομο βιογραφικό που παρατίθεται, ο Παρασκευαΐδης, το ακαδημαϊκό έτος 1948-49, εργάστηκε ως φιλόλογος στο Γυμνάσιο Αρρένων Δράμας. Σε αυτό το σχολικό έτος φιλοτέχνησε και δημοσίευσε σε τοπικές εφημερίδες σκίτσα με τοπία και πορτρέτα καθηγητών και μαθητριών. Επίσης, σκίτσα αναστενάρηδων της Μαυρολεύκης. Ωστόσο, ορισμένα από τα δημοσιευμένα σκίτσα, που προφανώς ανήκουν στα δραμινά, φέρουν χρονολογία 1946. Μήπως, τελικά, η παρουσία του Παρασκευαΐδη στη Δράμα, πριν να οδηγηθεί εξόριστος στη Θάσο, χρειάζεται πιο λεπτομερή διερεύνηση; Στο τεύχος δημοσιεύονται φωτογραφίες της δραμινής φωτογράφου Λίλας Σωτηρίου. Επίσης, αφιερώνονται σελίδες στο θέατρο και δημοσιεύονται κόμικς του Χρήστου Δημητρίου. Ο σχεδιασμός, η εικονογράφηση και η όλη τυποτεχνική εικόνα δεν έχουν να ζηλέψουν τίποτα από ένα αθηναϊκό ή θεσσαλονικιώτικο περιοδικό.
Μ.Θ.
1 σχόλιο:
έχετε διαβάσει όλα τα κείμενα του περιοδικού?
Δημοσίευση σχολίου