Το καινούριο τεύχος του περιοδικού ανοίγει με δυο εξαιρετικά πεζά: του Γιώργου Σκαμπαρδώνη και του Διαμαντή Αξιώτη. Συνεχίζει με άλλα ενδιαφέροντα πεζά και ποιήματα. Μετά έρχονται οι “σελίδες για τον Αντώνη Φωστιέρη”. Τρία ανέκδοτα ποιήματά του και τα κείμενα των Αλ. Ζήρα, Κ. Γεωργουσόπουλου, Σ. Σόρογκα, Γ. Βαρβέρη και Θ. Νιάρχου. Με καταγωγή από την Αμοργό ο Φωστιέρης, εξέδωσε δεκαοκταετής την πρώτη του συλλογή «Το μεγάλο ταξίδι» και την έστειλε, μεταξύ άλλων, στον Τ. Κ. Παπατσώνη και τον Παναγιώτη Κανελλόπουλο και εκείνοι του απάντησαν. Πρώτος ο Παπατσώνης, την 1η Σεπτεμβρίου 1971 και μετά, ο Κανελλόπουλος, στις 7 Νοεμβρίου 1971. Οι επιστολές αναδημοσιεύονται στο αφιέρωμα. Η επιστολή του Παπατσώνη καταλήγει:
«...Τρεις-τέσσερις δεκάδες χρόνια πριν απ’ τη γενιά σας, το Ταξίδι έκλεινε μέσα του την Ιδέα του αυτόχρημα Ωραίου, ήταν Σκοπός της υπέροχης ζωής: navigare necesse est, vivere non est necesse.
Το πώς άλλαξαν ραγδαία οι καιροί ξεχωρίζει στο δικό σας Ταξίδι. Έγινε τερατώδες, του ’μεινε η αγωνία μόνο πολικών ερημώσεων. Κι αυτό το Σισύφειο χάος της δικής σας (της γενιάς σας) “περιπολίας” σε άξενα πελάγη το ζωγραφίζετε τόσο καλά! Lasciando ogni speranza…»
Του Κανελλόπουλου ξεκινάει:
«Αγαπητέ κύριε Φωστιέρη,
Όταν πήρα στα χέρια μου τη Συλλογή των ποιημάτων Σας, που είχατε την καλωσύνη να μου προσφέρετε, ο συσχετισμός του τίτλου της με την ηλικία Σας μ’ έκαμε να φοβηθώ. Να φοβηθώ, ότι τολμήσατε κάτι πολύ παραπάνω από τις δυνατότητές μιας τόσο νεαρής ψυχής. Πώς μπορεί –είπα μέσα μου- ένας νέος δεκαοχτώ χρονών να ’χει την εμπειρία του “Μεγάλου Ταξιδιού”; Αφού, όμως, διάβασα τα ποιήματά Σας, σκέφθηκα ότι όποιος δεν έχει την εμπειρία του “Μεγάλου Ταξιδιού”, όταν ξεκινάει για τη Ζωή, δε θα την αποκτήσει ποτέ! Αναπόλησα και τα δικά μου νιάτα. Δεκαεννιά ετών –στο 1921– είχα γράψει ένα ποίημα, που δυο από τους 24 στίχους του λένε:
Μεσοστρατίς το δρόμο πήραν πίσω!
...
Γιατί είχαν πάει να βρουν ό,τι δε βρήκαν...»
Μετά τις δυο επιστολές, δημοσιεύονται δυο κριτικές: του Τάσου Λειβαδίτη για την τέταρτη στη σειρά συλλογή του Φωστιέρη, «Σκοτεινός έρωτας», του 1977, και της Μαργαρίτας Καραπάνου για την έκτη συλλογή του, «Το θα και το να του θανάτου», του 1987.
Επίσης, στο τεύχος, παρουσιάζεται η 3η Διεθνής Λογοτεχνική Συνάντηση DASEIN 2010 και δημοσιεύονται ποιήματα τριών από τους συμμετέχοντες. Ακολουθούν σελίδες για το θέατρο και τα εικαστικά, το δεκαεξασέλιδο της CAMERA OBSCURA με τη δουλειά της Γκλόρυς Ροζάκη και ένα εκτενές τελευταίο μέρος με κριτικές και παρουσιάσεις. Το τεύχος εικονογραφεί ο Σταύρος Παναγιωτάκης.
Το πώς άλλαξαν ραγδαία οι καιροί ξεχωρίζει στο δικό σας Ταξίδι. Έγινε τερατώδες, του ’μεινε η αγωνία μόνο πολικών ερημώσεων. Κι αυτό το Σισύφειο χάος της δικής σας (της γενιάς σας) “περιπολίας” σε άξενα πελάγη το ζωγραφίζετε τόσο καλά! Lasciando ogni speranza…»
Του Κανελλόπουλου ξεκινάει:
«Αγαπητέ κύριε Φωστιέρη,
Όταν πήρα στα χέρια μου τη Συλλογή των ποιημάτων Σας, που είχατε την καλωσύνη να μου προσφέρετε, ο συσχετισμός του τίτλου της με την ηλικία Σας μ’ έκαμε να φοβηθώ. Να φοβηθώ, ότι τολμήσατε κάτι πολύ παραπάνω από τις δυνατότητές μιας τόσο νεαρής ψυχής. Πώς μπορεί –είπα μέσα μου- ένας νέος δεκαοχτώ χρονών να ’χει την εμπειρία του “Μεγάλου Ταξιδιού”; Αφού, όμως, διάβασα τα ποιήματά Σας, σκέφθηκα ότι όποιος δεν έχει την εμπειρία του “Μεγάλου Ταξιδιού”, όταν ξεκινάει για τη Ζωή, δε θα την αποκτήσει ποτέ! Αναπόλησα και τα δικά μου νιάτα. Δεκαεννιά ετών –στο 1921– είχα γράψει ένα ποίημα, που δυο από τους 24 στίχους του λένε:
Μεσοστρατίς το δρόμο πήραν πίσω!
...
Γιατί είχαν πάει να βρουν ό,τι δε βρήκαν...»
Μετά τις δυο επιστολές, δημοσιεύονται δυο κριτικές: του Τάσου Λειβαδίτη για την τέταρτη στη σειρά συλλογή του Φωστιέρη, «Σκοτεινός έρωτας», του 1977, και της Μαργαρίτας Καραπάνου για την έκτη συλλογή του, «Το θα και το να του θανάτου», του 1987.
Επίσης, στο τεύχος, παρουσιάζεται η 3η Διεθνής Λογοτεχνική Συνάντηση DASEIN 2010 και δημοσιεύονται ποιήματα τριών από τους συμμετέχοντες. Ακολουθούν σελίδες για το θέατρο και τα εικαστικά, το δεκαεξασέλιδο της CAMERA OBSCURA με τη δουλειά της Γκλόρυς Ροζάκη και ένα εκτενές τελευταίο μέρος με κριτικές και παρουσιάσεις. Το τεύχος εικονογραφεί ο Σταύρος Παναγιωτάκης.
Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα "Η Εποχή" στις 22/5/2011.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου