«Ελληνίδες μάγισσες
στη Βενετία 16ος-18ος αιώνας»
Εκδόσεις Βιβλιοπωλείον
της Εστίας
Δεκέμβριος 2009
«... Ο γερο-Παρθένης... έκαμε δύο βήματα κατά το ερείπιον... βλέπει... τρία πρόσωπα. Ήσαν γυναίκες· τρεις γυναίκες γυμναί, ολόγυμνοι.. Εις την σκιάν του ερειπίου, υπό τον πέπλον της νυκτός, τον περιαργυρούμενον και διατμιζόμενον από το φέγγος της σελήνης. Ίσταντο εκεί, κ' έκυπτεν η μία κάτω εις το έδαφος, σχεδόν γονυκλινής, η άλλη μισοσκυμμένη, η τρίτη ορθία ακόμη. Ευρίσκοντο ως εις μυστήριον εκεί. Δεν ήσαν φαντάσματα. Ήσαν ολόσωμοι. Δεν ήσαν γυμναί σαρκός και οστέων, διαφανή “περιπνεύματα”, όπως ήσαν γυμναί ενδυμάτων. Τι ήθελαν; ... Η μία απλώς επεθύμει να λύση την μαγείαν που της είχαν κάμει. Εις τον γάμον της, την ώραν της αλλαγής των δακτυλίων, της είχαν “ρίξει τα κορίτσια”. Εγέννα διαρκώς θήλεα. Πέντε της είχαν γεννηθή έως τώρα, κι οι γριές, που γνωρίζουν απ' αυτά, έλεγαν ότι εννέα έμελλε να γεννήσει το όλον. Η άλλη ήθελε να βλάψη μίαν εχθράν της, μίαν που εμελέτα κακά δι' αυτήν, και την απειλούσε, με τα μάγια, να την εξολοθρεύση, αυτήν και τον άνδρα της, και τα παιδιά της. Απεφάσισε κι αυτή να διδαχθή τας μαγικάς τέχνας, αμυνόμενη διά ν' αποδώση τα ίσα. Η μαγεία δια της μαγείας λύεται. Η τρίτη, ω! δεν ήθελε να είπη τι επεθύμει. Ίσως είχε μνηστήρα, ή εραστήν, όστις δυνατόν να ήτο και μνηστήρ, πιθανόν να εγίνετο και σύζυγος, πλην φευ! δεν την ηγάπα πλέον· εκοίταζεν αλλού, τού είχαν χαλάσει τα μυαλά άλλαι γυναίκες. Κι αυτή επροσπάθει να κατασκευάση φίλτρα υπό το φέγγος το μελιχρόν, τη βοήθεια της ευμενούς Εκάτης, διά να του γυρίση τα μυαλά προς το μέρος της... Ο γερο-Παρθένης, φιλόθρησκος άνθρωπος, όστις ανεγίνωσκε και έψαλλεν επ' εκκλησίας, είδεν, εξέστη κατεπλάγη.. ενόησεν ότι ήσαν μάγισσαι...»
Την ιστορία του γερο-Παρθένη την είχε ακούσει ο αφηγητής του Παπαδιαμάντη, καταπώς γράφει, από τον Νικολάκην του Διανέλλου, τον ύστερον γενόμενον Νήφωνα μοναχόν. Είναι από το διήγημα «Οι μάγισσες», δημοσιευμένο 15 Μαΐου 1900, στο περιοδικό του Γεράσιμου Βώκου, «Το Περιοδικόν μας». Οι μάγισσες του Παπαδιαμάντη ήταν Σκιαθίτισσες, που έζησαν στο δεύτερο μισό του 19ου αιώνα. Δηλαδή, μακρινές απόγονοι εκείνων των προηγούμενων τριών αιώνων, που βρέθηκαν εγκαταστημένες στη Βενετία και τις οποίες μελετά για τα τελευταία 25 χρόνια, η Διονυσία Γιαλαμά. Τη σχετική έρευνα την ξεκίνησε στην Βενετία, κατά την τριετία, 1984-1987, όταν ήταν υπότροφος του Ελληνικού Ινστιτούτου Βυζαντινών και Μεταβυζαντινών Σπουδών και τη συνέχισε με την επιστροφή της στην Ελλάδα, είτε ως εργαζόμενη στα Γενικά Αρχεία του Κράτους είτε ως καθηγήτρια στη Μέση Εκπαίδευση. Η ιδέα για τη μελέτη ήταν του καθηγητή Νικόλαου Παναγιωτάκη. Επωφελούμενη από τις αρχειακές πηγές, παρουσιάζει στοιχεία από τις δικογραφίες της Ιεράς Εξέτασης για Ελληνίδες, που κατηγορήθηκαν ως μάγισσες, σκιαγραφώντας, ταυτόχρονα, τις νοοτροπίες και τα θρησκευτικά ήθη εκείνων των αιώνων.
Ήδη από τον Μεσαίωνα, η μορφή της μάγισσας είχε αποκτήσει συγκεκριμένα χαρακτηριστικά, που προέρχονταν από τον συγκερασμό διαφορετικών λαϊκών δοξασιών γύρω από τις χθόνιες θεότητες της γονιμότητας. Πίστευαν ότι η μάγισσα είχε σχέση λατρείας με τον διάβολο και ότι επεδίωκε να προκαλέσει το κακό. Γενικώς, ότι συνεργαζόταν και υπηρετούσε τον διάβολο, με τον οποίο είχε συνάψει συμφωνία υποτέλειας και πίστης. Ως αποδεικτικό στοιχείο αυτής της συμφωνίας, θεωρούσαν κάποιο σημάδι στο σώμα της. Κάτι σαν διαβολικό αποτύπωμα, το οποίο και προσπαθούσαν να διακρίνουν στο σώμα κάθε κατηγορούμενης για μαγεία. Επίσης, επικρατούσε η άποψη ότι οι μάγισσες ανήκαν σε οργανωμένες ομάδες, που επιβουλεύονταν την Εκκλησία. Ο πρώτος που ασχολήθηκε με την τελετουργική της μαγείας ήταν ο Θωμάς Ακινάτης.
“Το κυνήγι μαγισσών” ξεκίνησε, όταν η Εκκλησία άρχισε να νιώθει ότι απειλείται από την αιρετική τους δράση. Ο διωγμός τους εντάθηκε σε περιοχές, στις οποίες, δίπλα στην επίσημη θρησκεία, έθαλλαν διαφορετικές θρησκευτικές πεποιθήσεις. Κυρίως, σε ορεινά και απρόσιτα μέρη, όπως στα Πυρηναία, όπου επιβίωναν παλαιότερες παγανιστικές δοξασίες. Στη Βενετία, στην οποία επικεντρώνει τη μελέτη της η Γιαλαμά, ο θεσμός της Ιεράς Εξέτασης ενεργοποιήθηκε το 1547, όταν ο δόγης διόρισε στο πλευρό των ιεροεξεταστών τρεις εκπροσώπους της Πολιτείας. Αρχικά, στο στόχαστρο της τοπικής Ιεράς Εξέτασης ήταν ο λουθηρανισμός. Η καταστολή της μαγείας ως κύριο έργο της Ιεράς Εξέτασης εμφανίστηκε πολύ αργότερα, κατά τον 17ο αιώνα. Τότε, το 50% των δικογραφιών φθάνει να αφορά κατηγορίες για μαγεία και ακολουθούν, σε μικρότερη έκταση, οι δίκες καλβινιστών, εμπορίας απαγορευμένων βιβλίων και λουθηρανών.
Οι δικογραφίες των Ελληνίδων, που κατηγορήθηκαν για μαγεία, αποκαλύπτουν ότι πρόκειται για γυναίκες, των οποίων ο τρόπος ζωής παρέκκλινε της χριστιανικής ηθικής. Αυτό μπορούσε να σημαίνει είτε ότι συμβίωναν με κάποιον χωρίς την ευλογία της Εκκλησίας είτε ότι είχαν κάνει περισσότερους από έναν γάμο. Ενώ, πολλές από αυτές ήταν χήρες με παιδιά. Οι περισσότερες ελληνίδες μάγισσες απέκρυπταν την καταγωγή τους, καθώς οι Βενετοί φαίνεται ότι πίστευαν πως όλες οι Ελληνίδες ήταν λίγο πολύ μάγισσες, ταυτίζοντας τη μάγισσα με την γυναίκα ελευθερίων ηθών. Έτσι κι αλλιώς, η γυναίκα εθεωρείτο ικανή από τη φύση της να προξενεί το κακό. Οι ιεροεξεταστές πίστευαν ότι αιτία κάθε συμφοράς και σατανικής πράξης ήταν η γυναίκα. Πάντως, όπως και στην εποχή του Παπαδιαμάντη, ήταν γενικότερα διαδεδομένη η άποψη ότι οι μάγισσες μπορούσαν να διαλύσουν οικογένειες ή να κάνουν ένα ζευγάρι ανίκανο να αποκτήσει παιδιά.
Τα επαγγέλματα των μαγισσών, που αναφέρουν οι δικογραφίες, είναι, κυρίως, πόρνες, υπηρέτριες και ζητιάνες. Υπάρχουν, όμως, και μερικές, που ασκούσαν κάποια τέχνη, όπως υφάντρες. Σε αντίθεση με τους άντρες, που κατηγορήθηκαν για μαγεία και οι οποίοι, κατά μεγάλη πλειονότητα, ήταν μοναχοί και κληρικοί. Οι δικογραφίες αποκαλύπτουν πολλά στοιχεία για τον ιδιωτικό βίο των κατηγορουμένων, καθώς περιλαμβάνουν το κείμενο της καταγγελίας, τα τεκμήρια, τις ανακρίσεις και τις αποφάσεις. Συνήθως ο μηνυτής εξέθετε και υποστήριζε τις κατηγορίες του, αναπτύσσοντας, με την ευκαιρία, και τις απόψεις του περί μαγείας. Επίσης, δήλωνε τα κίνητρά του, που κυμαίνονταν από εκδίκηση για την πρόκληση ασθένειας ή θανάτου, που διατεινόταν ότι είχε προκαλέσει η κατηγορούμενη, μέχρι έγνοια για το γενικότερο κοινωνικό καλό. Συχνά, οι κατηγορίες αφορούσαν οικονομική ζημιά, αφού, ανέκαθεν, οι μάγισσες πληρώνονταν ακριβά για τις υπηρεσίες τους. Τέλος, εν εκτάσει, αναφέρονται στη μελέτη οι κυρώσεις και οι ποινές, που επιβάλλονταν.
Ενδιαφέρον παρουσιάζουν τα είδη της μαγείας, με προεξάρχουσα την μαγεία περί τα ερωτικά. Στα μαγικά, που στόχευαν να προβλέψουν το μέλλον μιας σχέσης, ανήκαν “το ρίξιμο της κορδέλας” και “το ρίξιμο των σπόρων”. Η μάγισσα πέταγε ελικοειδώς μια κορδέλα κι αν τα άκρα της έμεναν μέσα στους διαγραφόμενους κύκλους, η έκβαση της σχέσης θα ήταν αίσια. Παρομοίως, έριχνε δεκαοχτώ σπόρους, συνήθως κουκιά, κι αν η απόσταση ανάμεσά τους ήταν μικρή, η σχέση θα αποκαθίστατο. Στη μελέτη, δίνονται λεπτομέρειες και για άλλες πρακτικές όπως “το ρίξιμο του αλατιού και του αργίλου στη φωτιά”. Ακόμη, για πρακτικές ομοιοπαθητικής φύσεως, οι οποίες παραμένουν μέχρι σήμερα, οι πιο γνωστές. Όπως, για παράδειγμα, η κατασκευή κέρινων ομοιωμάτων. Ψήνει, λέει, το ομοίωμα πάνω σε δυνατή φωτιά και φλέγεται η καρδιά του ποθητού προσώπου από επιθυμία. Και βεβαίως, από τα μαγικά δεν μπορούσαν να απουσιάζουν τα υλικά, που συνδέονταν με τη γυναικεία φύση και τη γονιμότητα και τα οποία εντέχνως έριχναν στην τροφή του ανυποψίαστου και άπιστου αγαπημένου.
Οι μαγικές τελετουργίες γίνονταν στο σπίτι, με προνομιούχο μέρος το τζάκι. Προσφορότερος, ωστόσο, τόπος θεωρούνταν οι εκκλησίες, όπου οι μάγισσες εκμεταλλεύονταν τα λειτουργικά σκεύη και διάφορα υλικά ιερού χαρακτήρα, όπως το κρασί της Θείας Ευχαριστίας, το αγιασμένο λάδι και τον άζυμο άρτο. Κάποτε, μάλιστα, έφταναν να μιμούνται την τελετουργία των θείων μυστηρίων. Με όποιο, όμως, μέσο και σε όποιο τόπο και να τελούσαν οι γυναίκες τα μαγικά τους, φρόντιζαν να τα περιβάλλουν με την πρέπουσα ατμόσφαιρα μυστηρίου. Προς βοήθεια νεότερων μαγισσών, φαίνεται ότι υπήρχαν χειρόγραφα και φυλλάδια με μαγικές συνταγές και τα λόγια, με τα οποία έπρεπε να συνοδεύονται οι πράξεις τους. Εκτός από την ερωτική μαγεία διαδεδομένες ήταν και η θεραπευτική μαγεία, καθώς και η μαντική, παρότι κατέχουν μικρότερο μέρος των δικογραφιών.
Το ιστορικό για τις ελληνίδες μάγισσες της Βενετίας, που συντάσσει η Γιαλαμά, αποτελεί μια ενδιαφέρουσα επιστημονική εργασία, η οποία συμπληρώνεται με πρωτογενές υλικό από ορισμένες δικογραφίες και εκτενή βιβλιογραφία. Προσφέρεται, όμως, ταυτόχρονα, και ως ανάγνωσμα για ένα ευρύτερο κοινό γυναικών. Κακά τα ψέματα, δεν είναι και λίγες εκείνες, που, σε κάποια δύσκολη στιγμή, απευθύνονται για βοήθεια σε καφετζούδες και μάντισσες. Αν θεωρήσουμε, μάλιστα, ότι τα τρέχοντα μπεστ σέλλερ, όπως, για παράδειγμα, εκείνα της Χρύσας Δημουλίδου, αντανακλούν μέρος της ελληνικής πραγματικότητας, πολλές είναι εκείνες, που καταφεύγουν, ακόμη και σήμερα, στα μάγια για να “δέσουν” τον άντρα της ζωής τους. Υπάρχει, πάντως, για τα δύστυχα θύματα, η Αγία Αναστασία η Φαρμακολύτρια. «Είν' εκείνη, ήτις χαλνά τα μάγια, ήτοι λύει πάσαν γοητείαν και μεθοδείαν πονηράν υπ' εχθρών γινομένην...» Αρκεί να έχουν μητέρα άξια ως “η εξαδέλφη Μαχούλα” του Παπαδιαμάντη.
Παράδειγμα εντυπωσιακής μαγικής τελετής σε χώρο εκκλησίας δίνει ο Σκιαθίτης στο διήγημά του «Η Φαρμακολύτρια», δημοσιευμένο κι αυτό εντός του 1900. Συγκεκριμένα, στις 31 Δεκεμβρίου, στο περιοδικό «Παναθήναια». «Αφού ήναψε τα επτά κηρία, έβγαλεν από το παμμέγιστον καλάθιόν της μακρότατον, υπέρ τας εκατόν οργυιάς, λεπτόν σχοινίον, ολοκίτρινον, ευωδιάζον, κηρόπλαστον...Τούτο λοιπόν το τεράστιον κηρίον το έδεσεν από την κρικέλλαν της παλαιάς σαρακωμένης πόρτας του ναού, είτα ήρχισε να το ελκύη, και να το εκτυλίσση κατ' ολίγον από το καλάθιον...και να το προσαρμόζη σύρριζα εις τον τοίχον...Επτάκις έκαμε τον γύρον του κτιρίου, και με επτά έμβολα κηρωμένου νήματος περιέζωσεν, η εξαδέλφη μου Μαχούλα, όλον τον ναΐσκον...» Παρεμπιπτόντως, γοτθικά μυθιστορήματα, από τα πολλά, που πλέκονται γύρω από το θέμα της μαγείας, πώς και δεν μετέφρασε ο Παπαδιαμάντης ή μήπως και μετέφρασε; Θυμίζουμε, πάντως, ότι, το καλοκαίρι του 1901, μετέφρασε τον «Αόρατο» του Γουέλς. Ένα μυθιστόρημα, με ατμόσφαιρα μεταξύ μαγείας και επιστήμης.
Μ. Θεοδοσοπούλου
Δημοσιεύθηκε στις 18 Ιουλίου 2010
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου